Ebben a videóban részletesen elmondom, miért jársz baromi rosszul, ha kreatív önéletrajz sablont használsz.

Illetve, ajándékba adok egy 80.000 Ft értékű kreatív önéletrajz sablon csomagot, de ígérd meg, hogy nem használod!

Click here to subscribe

A legerősebb érvem a vizuális design önéletrajzokkal szemben az, hogy nem működnek.

A fenti videóban 10 olyan érvet sorakoztatok fel, ami után biztosan örökre elmegy a kedved a különböző vizuális, kreatív önéletrajz sablonok használatától.

Íme:

Egy önéletrajznak nem az a célja, hogy jól nézzen ki, hanem az, hogy bejuttasson az interjúra.

Az álláskeresők egy részénél egyre nagyobb népszerűségnek örvend a kreatív önéletrajz (más néven modern önéletrajz vagy designer önéletrajz).

Jelenleg a piacon számos cég foglalkozik cv design tervezéssel és forgalmazással. Az általuk kisebb-nagyobb összegekért árusított designer önéletrajzok rendkívüli sikereket ígérnek a vásárlóknak, ennek az álomnak azonban rendszerint hatalmas csalódás a vége.

Először is, a kutya ott van elásva, hogy ezeknek a kreatív önéletrajz sablonoknak a készítői egyetlen dologhoz értenek igazán: ahhoz, hogy vizuális értelemben szép dokumentumokat állítsanak elő. Azonban nem feltétlenül értenek az álláspiachoz, az értékesítéshez, illetve a marketinghez, így fogalmuk sincs, hogy jelenleg az álláspiacon milyen önéletrajzzal lehet érvényesülni valójában.

Modern önéletrajz és cv design ide vagy oda, egy egyedi módon esztétikus dokumentum nem fog bejuttatni az interjúra, sőt, hátráltathat is ebben.

kreatív és design önéletrajzok

(képek forrása: https://hu.pinterest.com)

Biztos, hogy a design önéletrajzod hasonlóan előnyös lesz fekete-fehérben nyomtatva?

Nagyon sok esetben az állásra beküldött önéletrajzokat előre kinyomtatják, mielőtt a kiválasztást végzők elé kerül. Ebből kifolyólag az egyik legnagyobb hátránya a designer önéletrajzoknak az, hogy fekete-fehérben kinyomtatva már nagy valószínűséggel nem néznek ki úgy, hogy számodra előnyös legyen. A monitoron szépnek tűnő színek szürke maszattá válnak a papíron, olvashatatlanná téve a kreatív önéletrajz tartalmi mondanivalóját.

Ki a célcsoport? Mi a kommunikációs cél?

a kreatív önéletrajz kommunikációs célja

Egy önéletrajz esetében mindig érdemes tudatosítanod magadban azt, hogy ki a célcsoport, azaz kinek kommunikálsz és mi a kommunikációs célod. A célcsoportod nyilvánvalóan az a HR-es, vagy toborzással és kiválasztással foglalkozó szakember, illetve a jövendőbeli szakmai vezetőd, aki el fogja olvasni az önéletrajzodat és aki döntést hoz arról, hogy érdemes vagy-e a személyes, illetve telefonos interjúra. A kommunikációs célod pedig nem más, minthogy bejuss az interjúra.

Egy színes-szagos kreatív önéletrajz sajnos nem feltétlenül ezt a kommunikációs célt szolgálja, mert nem adja át eredményesen a létfontosságú információkat, és nagy valószínűséggel nem tudja meggyőzni az olvasót arról, hogy Te érdemes vagy az interjúra.

Az úgynevezett modern önéletrajz készítéséhez használt cv design elemek nagyon sokszor lehetetlenné teszik azt, hogy a szakmai múltadról átfogóan és strukturáltan tudj beszélni. Ennél fogva sajnos nagyon sok esetben azt is megakadályozzák, hogy a lényegre figyelhessen a befogadó.

A legtöbb esetben valaki nem azért használ designer típusú, kreatív önéletrajzot, mert ezt valóban képes önállóan elkészíteni, hanem azért, mert el szeretné hitetni, hogy meg tudja csinálni. Pedig a valóság általában az, hogy a legtöbb embernek az is nehezére esik, hogy egy normál word dokumentumban beillesszen egy képet a szöveg mögé.

Cultural fit – mennyire passzolsz bele a vállalat vállalati kultúrájába?

Egy jó szakember nem csak a szakterületén erős, illetve nem csak szakmai értelemben tud sokat, hanem ismeri az iparágának a piacát is. Ez azt jelenti, hogy Neked igenis kutya kötelességed tudni azt, hogy például egy bankszektorban vagy pénzügyi szektorban nem jó pont az, ha egy színes-szagos önéletrajzzal pályázol.

Tudnod kell azt, hogy az adott vállalati kultúrába, az adott iparágban mi az, ami belefér és mi az, ami elvárt. Sokkal inkább érdemes azzal kitűnnöd a tömegből, hogy egy rendkívül átlátható, strukturált és meggyőző pályázati anyagot készítesz, mint azzal, hogy bohócot csinálsz magadból.

kreatív önéletrajz cultural fit

Ne a könnyebb utat keresd

Nagyon sok esetben azért döntenek az emberek a vizuális cv mellett, mert egyszerűbb, hiszen a designolt önéletrajzba kevesebb tartalmat, kevesebb mondatot kell írni. Ha valaki úgy érzi, nem tud önéletrajzot írni, egy designer sablon láttán rendszerint fellélegez, hogy végre itt egy olyan minta, amibe kevesebb tartalmat kell gyártania, hamarabb készen lesz, könnyebb dolga van és a téves hiedelme szerint még jobb eredményeket is fog által elérni.

Ha magadra ismertél, akkor itt a megoldásom a problémádra:

A valóság azonban az, hogy az így készült önéletrajz lényegesen rosszabbul teljesít, és a megspórolt munka az eredményekben is erőteljesen megmutatkozik. Hiszen kispórolva az anyagból a lényegi információkat, nem lesz annyira átütő és meggyőző.

Abban az esetben, ha valaki saját maga szeretné elkészíteni a vizuális önéletrajzát, rengeteg befektetett időt jelent. Ezt az időt azonban sokkal érdemesebb lenne egy meggyőző tartalom megírására fordítania.

Amennyiben azért fektetnéd a hangsúlyt az önéletrajzod megjelenésére, mert nem vagy biztos abban, hogy elég jó tartalmat tudsz írni ahhoz, hogy azzal tűnj ki, olvass tovább a szolgáltatásomról, hiszen én ténylegesen tudom azt garantálni, hogy az általam elkészített önéletrajz szignifikánsan jobb eredményeket fog hozni, mint a jelenlegi pályázati anyagod.

Semmiképp ne dönts egy designolt önéletrajz mellett csak azért, mert kevesebb tartalmat kell bele írnod, mivel drasztikusan rontja az eredményeidet. Ez pedig interjúlehetőségekbe fog kerülni, kevesebb ajánlatod lesz, nem fogsz tudni elhelyezkedni vagy csak rosszabb fizetésért, ezt pedig semmiképp nem akarod.

A tartalom a király, a design a királynő

Igenis fontos egy önéletrajznak a designja, struktúrája, megjelenése. Letisztultnak, átláthatónak és elegánsnak kell lennie.

Korábban már készítettem egy podcastot arról a tévhitről, hogy miért nem csak a tartalom számít. Viszont nagyon fontos látni, hogy a tartalom fogja meggyőzni az olvasót arról, hogy érdemes Téged behívni egy interjúra és érdemes Téged majd alkalmazni.

Az, hogy találtál egy olyan sablont, amin nagyon szépek az oszlopdiagramok, nem fog meggyőzni senkit arról, hogy el tudod végezni azt a munkát, amire ők embert keresnek.

Fontos tudatosítanod, hogy mi a kommunikációs célod, mi az önéletrajzod funkciója, és mire érdemes fektetned a legnagyobb hangsúlyt. A fókuszban a tartalomnak kell lennie, a design csak azt szolgálja, hogy bizonyos elemekre nagyobb fókusz kerüljön, és pár kiemeléssel még jobban meg tudd győzni arról, hogy te vagy az az ember, akit keresnek.

Ötmásodperces teszt

Az öt másodperces teszt azt nézi meg, hogy egy önéletrajz kiállja-e az első benyomás próbáját. Megmutatja, hogy odaadva az anyagod egy olyan embernek, aki még sosem látta, 5 másodperc alatt mi az az első benyomás, ami kialakul benne.

A designolt önéletrajzok esetében a legtöbb olvasó 5 másodperc után csak az önéletrajzon látott design elemekre fog emlékezni, magára a tartalomra viszont nem. Nem várhatod el HR-estől, hogy időszűkében a te anyagodból próbálja kimazsolázni a lényegi információkat. Nem fog perceket tölteni az oda nem illő vizuális önéletrajzod értelmezésével. Ha nem találja meg a szükséges információkat, akkor könnyen lehet, hogy az anyagod a kukában végzi.

Személyes márkaépítés?

Kreatív Önéletrajz Személyes Márka

Sokszor hallom vizuális, kreatív önéletrajzok melletti érvként, hogy egy designer cv-vel mennyire jól lehet személyes márkát építeni. Hiszen a pályázati anyagod egyedi megjelenése által remekül be lehet mutatni az egyéniséget és különösen jó benyomást kelt, hogy mennyi munkát tettél bele. Sajnos ez nem feltétlenül fedi a valóságot. Érthető, ha azt szeretnéd kommunikálni, mennyire igényes vagy és létrehoztál egy egyedi designt, amit te készítettél el.

A kiválasztást végző azonban nem fogja tudni megítélni, hogy valóban Te készítetted, vagy vásároltad-e az adott sablont, ahogyan azt sem, hogy ténylegesen mennyi munkád volt benne. Sokkal jobban érvényre tudod juttatni a személyes márkád erejét, ha a HR-es számára a Linkedin profilodon köszön vissza. Ha gyakori aktivitásod van, benne vagy iparági csoportokban, hozzászólsz releváns szakmai posztokhoz, vagy esetleg cikkeket publikálsz, hitelesebben bizonyítja, hogy szakmailag olyan szinten vagy, amit a vállalat keres.

Biztosan eljut a kreatív önéletrajz a címzetthez?

A vizuális önéletrajzok kapcsán az egyik legnagyobb szarvashiba, ha a pályázati anyag a különböző designelemek használata miatt el sem jut a címzetthez. A legtöbb vállalati szoftver úgy működik, hogy a 10MB-ot meghaladó fájlok nem jutnak át a szűrőjén. Ha nem tudod, hogyan tudsz egy dokumentumot a fájlméret szempontjából összezsugorítani, akkor el se kezdj designolt önéletrajzot írni, mert az általad küldött túl nagy fájlt egyáltalán nem fogják megkapni a kiválasztást végző szakemberek. Mindig tartsd szem előtt az alábbi aranyszabályt: az önéletrajzod mérete ne legyen nagyobb, mint fél MB.

ATS – automatikus önéletrajz elemző rendszer

Az ATS (Applicant Tracking System) az a rendszer, ami a beküldött pályázati anyagot automatikusan végigpásztázza. Kulcsszavak, mondatok, felépítés, illetve struktúra alapján elemzi és pontozza az önéletrajzot, majd eldönti, hogy érdemes-e az adott multinacionális cégeknél hús-vér embernek foglalkoznia vele.

A designer önéletrajzokkal az a probléma, hogy az ATS-ek képtelenek végigolvasni ezt a dokumentumot, ami miatt máris fennakad a legelső szűrőn, mielőtt a kiválasztást végzőkhöz eljutna.

Használj olyan Word formátumú, átlátható önéletrajzot, ami gépi mechanizmus által is olvasható!

A kivétel erősíti a szabályt

Természetesen a kreatív, designer önéletrajzok tekintetében is vannak olyan esetek, amikor egy feltűnőbb, vizuális pályázati anyag nem jelent hátrányt. Kivételt képez például, ha web designer, grafikus, marketingszakértő vagy, illetve olyan marketinges területen dolgozol, ahol a vizuális elemek és a megjelenés különösen fókuszban van.

Minden más esetben azonban egyértelműen kiszúrsz magaddal, ha ilyen sablont választasz.

Töltsd le ingyen a 80.000 Ft értékű design önéletrajz csomagot! Jó szívvel ajánlom otthoni dekorációnak, vagy akár a naplód üde színfoltja is lehet.

Click here to subscribe