Ahhoz, hogy értékesebb legyen a kapcsolati hálód, ahhoz nem az ismerősök számát kell növelni, hanem a kapcsolataid minőségét. Online jelenlétről, a networking szerepéről és az énmárka építésről beszélgettem Kovács Peterrel, az IseeQ fejvadászcég társalapítójával.

Hogyan legyél networking szupersztár?

A jó megközelítés az, amikor nem az ismerőseid számát akarod növelni, hanem a kapcsolataid minőségét. Ha van egy minőségi kapcsolatod, akkor azon a személyen keresztül az ő ismeretségi körét és kapcsolatait is eléred.

„Egy igazi barát többet ér, mint száz haver.”

Péter szerint lehetetlen mindenkit ismerni. És ez ne is legyen cél. Helyette arra érdemes törekedni, hogy azokat ismerd, akiken keresztül bárkihez el tudsz jutni.

Hogyan lehet több és jobb baráti és szakmai kapcsolatra szert tenni?

A szakmaiság és a hobbik egy nagyon jó összekapcsoló erő lehet. Érdemes olyan közösségekbe járni, ahol megvan az összekötő kapocs, a közös téma.

Nagyon fontos, hogy nem kell mindenkinek extrovertáltnak lennie. Ha introvertált vagy, akkor elég arra törekedni, hogy minden nap egy kicsit kilépj a komfortzónádból. Ezért jók a meetupok és a networking rendezvények, ahol egy többé-kevésbé biztonságos környezetben lehet új embereket megismerni.

Milyen stratégiát érdemes követni Linkedinen?

Vannak emberek, akik mindenkit bejelölnek, és eleve úgy pozicionálják magukat, hogy mennyi kapcsolatuk van. Ezzel szemben, Péter szerint a jó stratégia az, hogy csak azokat jelölöd be, illetve vissza, akivel volt már tényleges interakció. Ahogy ő fogalmaz:

„Nem egy adatbázisom van, hanem egy információbázisom. Mindig tudom, hogy kik az ismerőseim, de ami még fontosabb, ők is tudják, hogy én ki vagyok.”

Annak nem sok értelme van, ha valaki ész nélkül kapcsolatokat próbál építeni és mindenkit vakon bejelöl. Péter szerint nem igazán számít, hogy hány ismerőse van valakinek, a lényeg sokkal inkább az, hogy azok minőségi kapcsolatok legyenek.

Közösségépítés? Véleményvezérség?

Az emberek mindig is közösségekbe akartak tartozni. Erre épültek a világvallások, a nagy márkák. A közösséghez tartozás biztonságérzetet ad.

Ha valakiben megvan az affinitás, hogy közösséget hozzon létre, csoportot alkosson és vezessen, akkor csinálni kell. A mai világban az internet egy tökéletes közeg a közösségépítésre.

Ma gyakorlatilag csak rajtad múlik, hogy véleményvezér leszel-e egy adott területen. Az eszközök szinte mindenki számára rendelkezésre állnak. A belépési küszöb mindössze egy mobiltelefon.

Hogyan lehet a Linkedint álláskeresésre használni?

A Linkedinnek már van egy a profilodon bekapcsolható funkciója, ami lehetővé teszi, hogy a toborzók láthassák, hogy nyitott vagy a váltásra.

Az új lehetőség megjelenésével párhuzamosan átértékelődhet a ”Linkedin Headline” szerepe. Ezt eddig az álláskeresők gyakran arra használták, hogy a recruiterek tudtára adják álláskeresési szándékukat.

Most lehetőség nyílik az eddig ”Looking/Open for new opportinues” kiírást valami hasznosabbra (találóbbra) cserélni.

Linkedin headline példa a networking

Érdemes lehet megfogalmazni egy rövid személyes USP-t (Unique Selling Proposition), ami jobban kontextusba helyez bennünket. Például a “a vital link between developers and business people” többet, mond el rólunk, mintha csak annyit írnánk, hogy “Project Manager”.

Mivel a Linkedin profilunkon a headline hajtás feletti tartalom (above the fold content), ezért különös figyelmet érdemes fordítani rá.

Sam Ovens networking példa

A Linkedin gyakorlatilag kötelező eleme lett az álláskeresésnek. Bizonyos iparágakban már teljesen kiváltotta a klasszikus önéletrajzot. Péter szerint ez a trend a jövőben is folytatódni fog.

Ezért ha jelenleg nem vagy fent Linkedinen, akkor itt az ideje regisztrálnod!

A Linkedin nagy előnye az önéletrajzhoz képest, hogy kontextusba helyezi az embert. Látszik, hogy kik az ismerőseid. Aki felmegy a profilodra az nem csak az önéletrajzoddal egyenértékű információhoz jut hozzá, hanem láthatja, hogy kik a közös ismerőseitek, kitől kaptál ajánlást, milyen közösségi aktivitásod van. Ez sokkal egyszerűbbé teszi, hogy egy komplexebb képet alakíts ki valakiről.

Álláskeresőként, tudatos karrierépítőként a Linkedin kötelező eszköz. Egyértelmű, hogy ott kell lenni.

Egy jól felépített profillal, sokkal jobban tudsz hitelességet kommunikálni, mint egy normál önéletrajz esetén. És ehhez még a fizetős verzióra sincsen szükség.

Click here to subscribe

Hogyan keresnek a fejvadászok Linkedinen? Mit néznek meg profilon?

Elsősorban a szakmaiság a fontos, ahogy az önéletrajznál is. Azonban fontos, hogy az első lépés mindig az, hogy megtalálják a profilodat, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy az kulcsszavakra is optimalizálva legyen.

Ha van egy alapvető iparági szakismereted, akkor pontosan tudni fogod, hogy mik azok a szakkifejezések, amik fontosak. Ha pedig nem vagy biztos a dolgodban, akkor érdemes megnézni néhány álláskiírást, és az ott is szereplő megfogalmazásokkal operálni.

Viszont nem szabad átesni a ló túloldalára sem. Nem kell minden létező szakkifejezésnek szerepelnie. A “kevesebb több” itt is igaz lehet, amennyiben a lényegi információ megtalálható.

Talán még ennél is egyszerűbb megközelítés, ha beleképzeled magad a másik fél helyzetébe:

Ha te keresnél az adott pozícióra embert, akkor neked milyen információra lenne szükséged?

Ez azért nem atomfizika. Kis utánajárással és munkával össze lehet rakni egy hatékony Linkedin jelenlétet.

Az egyetlen veszély az, hogy a legtöbben nem képesek arra, hogy objektív szemmel tudják nézni a saját profiljukat. Ezért ha igazán biztosra akarsz menni, akkor szükség lehet egy külső tanácsadóra, mentorra, aki segít ebben.

Három dolog, ami elengedhetetlen az álláskeresés sikeréhez

  1. Megfelelő önismeret

    • Tudd, hogy mihez értesz, és hogy hol vannak a határaid. Legyél pontosan tisztában magaddal és a piaci értékeddel. Péter szerint egy szakember két dologtól lesz jó szakember: egyrészt a jó a szakmájában, másrészt ismeri a szakmájának a piacát.
    • Őszintén tudd felvállalni magadat és merd azt mondani, hogy valamihez nem értesz. Ezt önbizalommal tenni már önmagában kiemel a tömegből.
  2. Intelligens kommunikáció

    • A pull-marketing jobb, mint a push-marketing. Magyarul, ha megoldható, akkor ne te jelentkezz, hanem inkább érd el, hogy téged keressenek meg egy állással. Ez mindig jobb tárgyalási pozícióval jár.
    • A megfelelő szakmai fórumokon és beszélgetésekben meg lehet mutatni, hogy értesz a szakterületedhez. Mutatnod kell magad, ahhoz, hogy megtaláljanak lehetőségekkel.
  3. Transzparencia és őszinteség

    • Fontos, hogy őszinte és hiteles legyél. Ne akard átverni a másikat.

Hogyan lehet személyes márkát építeni?

Online csak olyat csinálj, olyat írj, amit te magad is szívesen látnál! Ne csak megossz, hanem sokkal inkább hozz létre egyedi tartalmat. Megosztani csak akkor érdemes, ha valami tényleg elképesztően jó. (Ez pedig meglehetősen ritka.)

Hatalmas harc van a figyelemért, és ha azt szeretnéd, hogy igazán figyeljenek rád, akkor érdemes saját tartalmat gyártanod. Ha ebből tudsz tényleg minőséget létrehozni és azt osztod meg, annak lesz igazán eredménye.

Ráadásul, ha van egy célod, egy küldetésed, ami mentén létre tudsz hozni értéket, akkor, hogyha ezért a célért teszel, és ennek mentén tevékenykedsz, akkor azzal nem tudsz mellé lőni. Ennél jobb figyelemfelkeltő dolog nincs. Ezzel az egyedüli baj csak az, hogy nagyon melós. De mindennek ára van.

Mi a networking siker titka?

Nem kell azonnal hatalmas erőfeszítéseket tenni. Apró lépésekkel érdemes haladni. Ha pedig valakinek nem szükséges a munkájához a networking (és a háta közepére sem kívánja az embereket), akkor neki nem kell óriási kapcsolatrendszert építenie. Lehet, hogy van akinek elég két emberrel megismerkedni ahhoz, hogy sikerrel előrelépjen a karrierjében. De ehhez is az kell, hogy az ember legalább egy picit kilépjen a komfort zónájából és tegyen a változásért. E nélkül nem fog menni.

Click here to subscribe

Töltsd ki a tesztet most: https://lnkd.in/dAhrqXJU
(becsült kitöltési idő: kevesebb, mint 2 perc)