Ahhoz, hogy sikerrel járj a kiválasztási folyamat során és felvegyenek álmaid vállalatához, három darab üzenetet mindenképp át kell tudnod adnod az állásinterjú során:

  1. Alkalmas vagy a pozícióra és a cégnek érdemes téged felvennie
  2. Szeretnél a cégnél dolgozni és logikusan beleillik a karrierutadba, karrierpályádba az, hogy náluk folytasd
  3. Valóban beleillesz-e a céges kultúrába. Magyarul el tudják-e képzelni azt, hogy hétfő reggel veled kávéznak (cultural fit).

Az alábbi videóban ezt a kicsit megfoghatatlanabb, de annál fontosabb szempontot járjuk körül, hiszen rengeteg pályázó felvételének sikere áll vagy bukik rajta.

A mindent eldöntő cultural fit

Az egyik leggyakoribb kommunikációs hiba az, ha valaki nem tud érthetően, letisztultan és strukturáltan kommunikálni.

Szenior szakembereknél is gyakran előfordul, hogy amikor nem tudják megfelelően kifejezni magukat és a hallgatóság nem érti meg a mondanivalójukat, nagyon könnyen zavarba jönnek, zavarukat pedig agresszióval, arroganciával vagy lekezelő kommunikációval próbálják leplezni. Ilyenkor jellemzően egymást követik az idegen szavak, túlbonyolított körítések és a cégspecifikus szakzsargon, amit rajtuk kívül jellemzően senki sem ért. Ez a viselkedésforma azonban nem kelt jó benyomást, sőt, épp a várttal ellenkező hatást éri el.

Ha egy munkavállaló nem tudja érthetően bemutatni, hogy mivel foglalkozik, ha nem képes a szakterületéről átláthatóan és strukturáltan beszélni, azzal azt a hatást kelti, hogy valójában ő maga sincs tisztában a munkájával. Ebben az esetben valószínűleg nem fog olyan benyomást gyakorolni a hallgatóságra, amilyet szeretne.

Egyértelműen az interjúzó felelőssége, hogy a közönsége, a hallgatóság, azaz az interjúztatók megértsék a mondanivalóját.

Nem az a megoldás, hogy megkétszerezed a szakszavak használatát, vagy elkezdesz oda nem illő iparági számadatokat puffogtatni. Hidd el, nem fogsz felkészültebbnek, okosabbnak vagy rátermettebbnek tűnni. Sokkal inkább az ellenkező hatást éred el.

Könnyen tűnhetsz egy zavarát arrogáns, lekezelő viselkedéssel leplezni próbáló okoskodó mitugrásznak.

Ha jó benyomást szeretnél gyakorolni a hallgatóságra, akkor hiába van 25 év munkatapasztalatod, egyszerűen nem engedheted meg magadnak azt, hogy magas lóról beszélj. Semmiképp nem bánhatsz lekezelően az interjúztatóval, még abban az esetben sem, ha az interjúztató sokkal fiatalabb nálad és esetleg nem iparági szakember.

Cultural fit interjú

Előfordulhat, hogy egy 20 éves HR-es fog interjúztatni, akinek épp az a feladata, hogy előszűrjön téged a következő interjúkörre.

Az arrogancia hatása – így bukhatod a cultural fitet

Az állásinterjú nem az a közeg, ahol kiélheted az álláskeresés során kialakult frusztrációdat.

Mindenképp veszítesz, ha csak azért használsz szakzsargont, hogy a másiknál okosabbnak, felkészültebbnek, illetve szakmailag rátermettebbnek tűnj. Nincs szükség arra, hogy éreztesd az interjúztatóval, hozzád képest mennyire tapasztalatlan és jelentéktelen.

Ha arrogánsan kommunikálsz az interjún, illetve a kiválasztási folyamat során, akkor valószínűleg nem akarnak majd felvenni a céghez. Hiszen nem tudnak elképzelni egy ilyen embert a csapat tagjaként, akivel nem szeretnének hétfő reggel kávézni.

Ahhoz, hogy szimpátiát tudj kiváltani egy interjún, átmenj a szűrőn és a személyes kémia meglegyen, nem csak egy szemkontaktusra és magabiztos kézfogásra van szükség, hanem arra is, hogy alázatos legyél.

Partner-partner viszonyt kell kialakítanod és a másik embert úgy kell kezelned, ahogyan te is elvárod ezt az ő részéről.

Összefoglalva: legyél alázatos, kommunikálj a másikkal emberként, próbálj meg kiépíteni egy partner-partneri viszonyt és figyelj arra, hogy egy olyan embernek a képét mutasd az interjú során, akivel te magad is szívesen leülnél a hétfő reggeli kávéra.

Ha pedig azért vagy frusztrált és arrogáns, mert nem úgy mennek a dolgok ahogy szeretnéd, akkor keress meg bátran, szívesen segítek abban, hogy az álláskeresésed egyenesbe kerüljön.

Töltsd ki a tesztet most: https://lnkd.in/dAhrqXJU
(becsült kitöltési idő: kevesebb, mint 2 perc)