Az online jelenléted megöli vagy segíti álláskeresési esélyeid?

Talán te is azt gondolod, a közösségi média profiljaid nincsenek befolyással a karrieredre. Ez azonban tévedés.

Az igazság az, hogy évről évre egyre több HR-es ellenőrzi a jelentkezők online profiljait is. Ma már nem elég egy profin megírt és jól optimalizált pályázati anyag. Nem elég, hogy jó vagy a szakmádban. Ha az online jelenléted azt üzeni, nem illeszkedsz a cég profiljába, esélyed sincs megkapni az állást.

Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Az online profilod is a jelentkezésed része

Hidd el, a HR-esek is követik a legújabb trendeket. Ma már alapvető dolog ellenőrizni, hogy az álláshirdetésre jelentkezők milyen nyomot hagynak a közösségi médiában.

A statisztikák ugyan eltérőek, de abban biztos lehetsz, hogy mára a HR-esek döntő többsége leellenőrzi a jelentkezőket Facebookon, LinkedInen, Twitteren, vagy Instagramon.

A Jobvite 2014-es kutatása szerint például a HR-esek 93%-a ellenőrzi a jelölt közösségi média profilját, mielőtt meghozná a végső döntését. Ez az arány 2012-ben még csupán 37% volt, ebből sejtheted, milyen a helyzet 2017-ben. Ugyanebből a felmérésből kiderül továbbá, hogy a interjúztatók 55%-a újragondolja a korábban meghozott döntéseit, miután találkozott a jelölt online profiljával, és ezekből az újraértékelésekből az esetek 61%-ában negatív döntés születik.

Mindannyiunkkal előfordult már, hogy az ismerőseink, esetleg mi magunk olyan fotót, videót vagy egyéb tartalmat osztunk meg az idővonalunkon, amelyre később már egyáltalán nem voltunk büszkék. Egy-egy kínos bulifotó vagy egy könnyen félreérthető vicc megosztása könnyen lenullázhatja az esélyeid arra, hogy sikerrel pályázd meg az álommunkád.

Érdemes tehát arra törekedned, hogy kizárólag olyan tartalmakat ossz meg, amelyet később a munkahelyi környezetedben sem szégyellnél.

Az imént említett kutatás kitér arra, hogy mely típusú posztokkal árthatsz legtöbbet a saját felvételi esélyeidnek. Az eredmények egyértelműen a különféle illegális kábítószerek alkalmazására tett utalásokat említik negatív tényezőként, az ilyen posztok az interjúztatók 83%-át borítják ki. A szexuális töltetű tartalmak a HR-esek 70%-ával mondatnak azonnal nemet a pályázati anyagodra, az alkohollal kapcsolatos megosztásaid pedig a döntéshozók 44%-ánál teszik a nullával egyenlővé az esélyeid.

Nem csupán a megosztott képek, videók és egyéb tartalmak veszélyesek a pályázatod sikereire nézve. A Jobvite kutatása szerint az interjúztatók 66%-a dobja a kukába a közösségi médiában gyakran helyesírási hibákat vétő jelölteket. Sőt, hatból egy HR-munkatárs negatív hatásként tartja számon a jelölt politikai megnyilvánulásait is.

Az sem jó megoldás, ha nincsenek közösségi média fiókjaid

Sokan gondolják, hogy a jelentkezés idejére elég törölniük vagy inaktiválniuk fiókjaikat. Sajnos rossz hírem van. Bizonyos fotók (amikről talán nem is sejtenéd), jelenleg is elérhetőek a Google keresőjében.

Ha nem hiszed, keress rá a saját nevedre és nézd meg a találatokat most! Bizonyára meglepődsz majd.

Arról már nem is beszélve, hogy a HR-es szemében is gyanús, ha nem talál rád online. Egyes kutatások szerint 40%-kal csökken az esélyed arra, hogy behívjanak interjúra, ha nincs Facebook vagy más közösségi média profilod. Ez ugyanis mindig azt az érzetet kelti, hogy valamiféle rejtegetni valód van.

Mindenhol ugyanazt a történetet meséled magadról?

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy bár egyaránt regisztrálnak Facebookra, LinkedInre és Google+-ra, nem fektetnek elég hangsúlyt arra, hogy ezeken a platformokon konzisztens adatokat közöljenek magukról.

Arra pedig már végképp kevesen veszik a fáradtságot, hogy a közösségi oldalakon feltüntetett információkat az önéletrajzuk tartalmával is egyeztessék.

Nagyon rosszul veszi ki magát, ha az önéletrajzodban más munkatapasztalatokat adtál meg, mint a közösségi oldalakon. Az egész olyan, mintha két különböző baráti társaságban teljesen eltérően mesélnéd el ugyanazt a sztorit, és ez valahogyan kiderül.

Ha a HR-es azt látja, hogy más munkatapasztalatokat tüntettél fel a Facebookon, mint a LinkedInen vagy az önéletrajzodban, kételkedni kezd a pályázatod hitelességében. Bizalmatlanná válik veled kapcsolatban, és inkább figyelmen kívül hagyja a jelentkezésed.

Őszintén, te felvennél egy olyan embert, akiben nem bízol meg?

Használd fel a közösségi média előnyeit az álláskeresésed során!

A közösségi siteok mint a Facebook, Twitter, LinkedIn vagy Instagram fiókok arra is használhatók, hogy a toborzást végző személyek jobban megismerjenek téged. Egy tudatosan felépített online jelenlét segítségével már azelőtt bemutatkozhatsz az interjúztatódnak, hogy egyáltalán beléptél volna az irodájába.

A CareerBuilder.com által 2012-ben végzett kutatás során 2303 interjúztatót kérdeztek meg arról, hogyan és miért építik be a közösségi médiát az álláshirdetési folyamataikba. A döntéshozók 65%-a azt a választ adta, hogy azért, mert arra kíváncsiak, mennyire viselkedik professzionálisan a jelölt a mindennapjai során.

A kutatásból kiderül továbbá, hogy a döntéshozók 29%-a talált olyan pozitívumot a jelentkező közösségi média profilján, aminek köszönhetően rögtön munkát ajánlott neki.

Tehát egyáltalán nem arról van szó, hogy a közösségi oldalaid biztosan lerontják az álláskeresési esélyeid. Sőt, egy tudatosan szerkesztett, átgondolt, igényes profil kifejezetten pozitív hatású lehet a jelentkezésed elbírálására nézve.

Gondold meg, mit posztolsz!

Bizonyára vannak olyan fotóid a közösségi médiában, amiket évekkel ezelőtt viccesnek véltél, ma már inkább cikinek. Hidd el, ezt a leendő munkaadód is hasonlóképpen látja majd. Érdemes tehát törölnöd a kínos tartalmakat a profilodról.

Továbbá arra is ügyelj, hogy a profilképed aktuális és igényes legyen – és lehetőleg te szerepelj rajta. Az önéletrajzodat a kezében tartó HR-es vagy cégvezető téged szeretne megismerni, nem az aranyos óvodáskori énedet vagy a kedvenc énekesedet.

Van egy szuper tanácsom, amit megfogadva jelentősen megnövelheted az álláskeresési esélyeid: az üzenőfaladon kizárólag olyan információkat és képeket ossz meg, amelyeket a nagymamád előtt sem szégyellnél.

Tudatos online jelenlét kialakításához nézd át az adatvédelmi beállításokat!

Például a Facebook adatvédelmi beállításai lehetővé teszik számodra, hogy ismerőseid kizárólag a te engedélyeddel tehessenek közzé bejegyzéseket az idővonaladon. Ez úgy fest, hogy a posztolás időpontjában kapsz egy Facebook értesítést, te pedig eldöntheted, megjeleníted az idővonaladon az adott tartalmat, vagy sem.

Ez a funkció rendkívül hasznos, hiszen kizárja annak lehetőségét, hogy akár egy rövid időre is olyan tartalmak kerüljenek az idővonaladra, melyek később esetleg kellemetlen helyzetbe hozhatnak téged.

Ha tehát nem szeretnél a közösségi oldalak online profiljai miatt elbukni egy olyan munkát, amelyre már évek óta vágysz, érdemes tudatosan kezelned az aktivitásod. Ha szeretnél további tippeket és érdekességeket hallani az álláskeresés és a közösségi média egymásra gyakorolt hatásáról, érdemes meghallgatnod az erről szóló podcastomat.

CV Shark Önéletrajz Sablon

Egyedi önéletrajz sablonnal dolgozom. Ha még nincs meg, akkor töltsd le innen:

* Az önéletrajz sablon letöltésével egyben elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket fogadj a cvshark.hu-tól. A további e-mailekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adom ki. Utálom a spameket, úgyhogy, tőlem soha sem fogsz kapni! Adatkezelőként a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH-110112/2016. számon tart nyilván engem.

2018-04-01T09:48:10+00:00

Leave A Comment