CV Shark Podcast 17: A kiégés szindróma – interjú Velez Csaba pszichológussal

CV Shark Podcast 17: A kiégés szindróma – interjú Velez Csaba pszichológussal

Gyakran előfordul, hogy rosszul alszol? Annyira sokat dolgozol, hogy inkább nem veszed ki a szabadnapokat? Vasárnap elfog a szorongás és szinte rosszullét kerülget? Velez Csaba pszichológussal beszélgettem a kiégés szindróma tüneteiről, felismeréséről és kezeléséről.

Mi a kiégés szindróma?

Először 1974-ben Herbert Freudenberger német származású amerikai pszichoanalitikus ír a kiégés stressz szindrómáról (burnout stress syndrome), amit a stressz hatások következtében létrejött fizikai-szellemi-mentális kimerülésként jellemez. Akkoriban a kiégést a szociális szférában dolgozó embereket érintő jelenségként azonosították. Azóta gyakorlatilag nincs olyan szakma, ahol ne találkozhatnánk vele.

A burnout elszenvedője belül kiég, kiüresedik, elfogy az életereje és az energiája. Megszűnik lángolni, mert már nincsen benne elég kraft.

A kiégés egyfajta reménytelen állapot, ahol az elszenvedő lemond minden vágyáról, céljáról, mert egyszerűen képtelennek érzi magát azok megvalósítására.

A kiégés szindróma nem betegség, hanem sokkal inkább pszichés állapot. Az emberen eluralkodik a fásultság, és a mentális és emocionális fáradtság. A teljesítménye észrevehetően és folyamatosan csökken.

Csaba úgy fogalmaz, hogy a kiégés ezer vágás általi halál.

Ki az, aki kiéghet?

Mindenki, bárki, akárki.

A kiégés szindróma elsősorban azokat veszélyezteti, akik a munkájuk jellegéből adódóan naponta emberekkel foglalkoznak. Leginkább az értékesítők, ügyfélszolgálatosok, orvosok, ápolók, tanárok, stb. vannak fokozott kockázatnak kitéve.

De fontos, hogy nem csak a segítő szakmákban dolgozókat érintheti a kiégés (ahogyan ezt korábban gondolták).

Kiégni az tud, aki korábban már égett. Égés nélkül nincsen kiégés.

Ha valaki elkezd egy munkát és már az első perctől utálja, az X év múlva nem fog kiégni, mert sosem égett. De ha szerette, amit csinált, majd hirtelen azt tapasztalja, hogy belefáradt és már gyűlöli az egészet – ott már kiégésről lehet szó.

A kiégésre jellemző hogy a korábban imádott-szeretett munkából már egyáltalán nem nyerünk energiát és a munkával kapcsolatos pozitív érzéseink is teljesen eltűnnek.

Hogyan lehet felismerni a kiégés szindrómát?

Csaba a praxisában három kérdést tesz fel a klienseinek, ha kiégéssel keresik meg:

1. Mennyi szabadnapot hagytál bent az elmúlt évben a munkahelyeden?

1. Mennyi szabadnapot hagytál bent az elmúlt évben a munkahelyeden?

„A kiégésnek a folyamatában nagyon fontos a szabadságok bent hagyása. Ha valaki lángol és pörög, akkor sikereket ér el és többet akar elérni a sikerből. Akkor ő nem akar majd szabadságot kivenni. Ha elkezdenek fogyni a sikerélmények (fogy a lendület vagy kívülálló ok miatt visszaesik a teljesítmény), akkor egyre többet fog dolgozni. Azt fogja érezni, hogy nem tesz eleget, és még többet fog dolgozni. Elkezd fáradni és csökkenni fog a teljesítménye. Az egységnyi idő alatt elvégzett munka is csökkenni fog. Így egyre többet kell majd dolgozni már csak a szinten tartásért is. A korábban tapasztalt kiemelkedő eredmények meg el-elmaradoznak. Elindul egy lefele menő spirál, ahol a fáradtság öngerjesztő folyamatként megy előre, ahol az ember már a saját energiatartalékait éli fel.”

2. Milyen az alvásminőséged? Elalvás? Átalvás? Hogy alszol el? Pörög-e az agyad? Le tudsz-e állni vagy zakatolsz?

2. Milyen az alvásminőséged? Elalvás? Átalvás? Hogy alszol el? Pörög-e az agyad? Le tudsz-e állni vagy zakatolsz?

„Ha nehezen alszol el, mert iszonyatosan pörög az agyad , majd jellemzően hajnalban 1 és 5 között arra ébredsz fel, hogy újra zakatolsz az egy tipikus tünete lehet annak, hogy túltoltad. Ez már a nagyon komoly stressztünet, ami a burnout során is gyakran megjelenik.”

3. Milyen a vasárnapi közérzeted?

3. Milyen a vasárnapi közérzeted?

„Egy idő utána az alvásminőség romlása kialvatlansághoz is vezet. Ez az esetlegesen kivett szabadnapokat sem hagyja érintetlenül. A kiégett ember agya a vasárnapi pihenés helyett már a jövő heti teendőkön kattog. Jellemzően ez komoly szorongással és néha még fizikai rosszulléttel is jár. Hiszen másnap hétfő lesz és dolgozni kell menni.”

Ahogy halad valaki a kiégéshez vezető úton úgy a tünetek egyre erősebben jelentkezhetnek.

Milyen tünetei lehetnek még a kiégés szindrómának?

  • cinizmus (korábban nem voltál cinikus, de most nagyon erősen az lettél)

  • megnövekedett stressz szint

  • alacsony energiaszint

  • rosszullét a munkával kapcsolatban

  • fáradtság a munkával kapcsolatban

  • általános rossz közérzet a munkával kapcsolatban

  • társas interakciók leépítése (mert úgy érezzük, hogy rengeteg energiát visznek el ezek az interakciók)

  • teljes befelé fordulás, izoláció

Ha esetleg részben vagy teljesen magadra ismertél, akkor ne ijedj meg, hanem olvass tovább vagy hallgasd meg a podcastot!

Részletesen beszéltünk Csabával a megelőzésről és a kezelésről is! Minden kérdésedre választ találsz!

Hogyan alakul ki a kiégés szindróma?

A kiégés ezer vágás általi halál. Nem egy dolog történik, hanem napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra és évről évre minden nap egy pici vágás ér bennünket. Ráadásul Csaba azt mondja, hogy ez akkor és ott nem biztos, hogy észrevehető.

a kiégés szindróma ezer vágás általi halál

Van, hogy a burnout kialakulása néhány hónap, de akár egy évtizedes folyamat is lehet. A kialakulás időtartama mindig az egyéntől függ, és jellemzően az alábbi tényezőkön múlik:

  • szülőktől hozott minták

  • pszichés állapot

  • személyiség

  • tudatalatti

  • mennyi vágást szenvedünk el

  • mennyire tudunk védekezni

Fontos kijelenteni, hogyha egy dolog történik velünk és attól a feje tetejére áll az életünk az nagy valószínűséggel nem burnout, hanem depresszió.

Mi a különbség a depresszió és a burnout között?

A burnout és a depresszió kialakulásában különbözik. Depresszió esetén jellemzően valamilyen magánéleti történés a kiváltó ok. Ilyen lehet egy párkapcsolati krízis, vagy a munkahely elvesztése. Depresszió esetén általában jelen van valamilyen veszteségélmény, ami belülről indul és kifelé halad. A burnout ezzel szemben kívülről halad befelé.

Sajnos Magyarországon még ma is megtörténik, hogy félrekezelik a kiégést és depresszióként azonosítják. Sokszor előfordul, hogy antidepresszánst írnak fel a kiégésre is, mert a pszichiáter összekeveri azt a kiégéssel. Ez azért fordulhat elő, mert a depresszió és a burnout tünetei egy ideig igen hasonlóak, sőt, sok esetben akár meg is egyezhetnek egymással.

Burnout szindróma kezelése

A burnout kezelésénél jellemzően nem egy dolgot kell megváltoztatni, hanem apró kis hozzáállásbeli változtatásokat kell eszközölni. Sok kicsi apró lépésen keresztül vezet az út a sikerhez. El kell tudni fogadni a tyúklépést az adott napra. Nincs azonnali megoldás. Nem létezik csodapirula.

A kiégés kezelése jellemzően 3-6 hónapig is eltarthat. Attól függ, hogy ki mennyire gyorsan képes befogadni a változást.

Mitől függ, hogy mennyi idő leküzdeni a burnoutot?

  • mennyire tudunk szembenézni önmagunkkal és az adott helyzettel

  • mennyire könnyen fogadjuk el, hogy változnunk kell

  • mennyire könnyen vagyunk képesek mi megváltozni és változtatni a körülményeken

  • mennyire erős a munkahely elvesztésétől való félelemünk

Mik azok, amik mindenképpen elősegítik a javulást?

kiégés szindróma és túrázás mint megelőzés
  • sport, jóga vagy bármilyen aktív mozgás

  • minőségi kikapcsolódás vagy hobby, amiben örömünket leljük és tudunk benne fejlődni

  • rohanásmentes, nyugodt és egészséges táplálkozás a megfelelő helyen és időben

  • minőségi időtöltés önmagunkkal

  • család, barátok, szociális kapcsolatok

  • pihenés, meditáció, relaxáció

  • aktív nyitás a külvilág felé

Kiégés szindróma megelőzése

A kiégés szindróma kezelése és megelőzése kéz a kézben jár.

Ha az iménti felsorolás elemei aktívan jelen vannak az életedben, akkor valószínűleg sokkal kisebb veszélynek vagy kitéve. Ha nincsenek, akkor itt az idő, hogy egy vagy több elemet azonnal beépíts a napi rutinodba. Hosszú távon nem fogod megbánni. Nem beszélve arról, hogy a közérzeted és az életminőséged is drasztikusan javulni fog.

Érdemes tenni a hétvégékért is. Legyenek minőségi programok, amikben ki tudsz kapcsolni, ahol pihenni tudsz. Ne vidd haza a munkát!

Hogyan hagyd a munkahelyeden a munkát?

Trivialitásnak tűnhet, de hagyj rendet az asztalon.

Amikor elmész, akkor tedd le a munkát. Zárj le mindent és ne maradjon semmi sem nyitva a nap végeztével. Másnap, amikor elkezded a munkát, akkor pedig törd meg a rendet.

Ehhez persze kiindulópont az, hogy rendet hagysz az íróasztalon. Ez segíteni fog abban, hogy a befejezetlen feladatok és feszültségek ott maradjanak és másnap tiszta lappal tudj indulni.

Ha post-it rengeteg és a félig üres kávéscsészék maradnak utánad, akkor nehéz lesz azzal a tudattal távozni, hogy minden a helyén van. Így pedig szinte lehetetlen stresszmentesnek maradni. Ez az, ami oda vezet, hogy otthon is azon fogsz kattogni, hogy mit nem fejeztél be és mi mindent kell másnap befejezned. Nem lesznek igazi prioritások, nem lesz rend és nem lesz fókusz sem. Így pedig ugrott a személyes hatékonyság. Íróasztal rendszerező megoldásra van szükség.

Ha minden nap azzal indul a reggel, hogy el kell takarítani a szemetet és ki kell találni, hogy vajon melyik félbehagyott feladattal lenne érdemes folytatni a munkát, akkor a feladat elvégzése helyett a folyamatos döntéshozatallal megy majd el az energiád. Feladatról, feladatra fogsz ugrálni és drasztikusan romlani fog a hatékonyságod. Ez pedig oda vezet, hogy egyre stresszesebb leszel.

kiégés szindróma és a rend kapcsolata

Az első lépés mindig az, hogy mindent eltakarítasz, ami nem kell a munkavégzéshez. Legyen rend és csak az legyen elől, amire tényleg szükséged van.

Van-e a kiégésnek jó oldala?

A kiégés mindig egy lehetőség arra, hogy újrafogalmazzuk a céljainkat és új értelmet találjunk az életünknek. Egy lehetőség, hogy teljesen újra kezdjük.

CV Shark Önéletrajz Sablon

Egyedi önéletrajz sablonnal dolgozom. Ha még nincs meg, akkor töltsd le innen:

2018-09-15T13:11:43+00:00

Leave A Comment