A közösségi média jelenléted hatással van az álláskeresésed sikerére. Az online jelenlét már nem opcionális, hanem kötelező elem álláskereséskor. Ebben a podcastban arról beszéltem, hogy a digitális lábnyomodnak milyen szerepe van a folyamat során.

Nézzük mik a legfontosabb tudnivalók!

Miért van szükséged közösségi média jelenlétre?

Kutatások szerint 40%-kal csökken az esélyed arra, hogy behívjanak interjúra, ha nincsen közösségi média profilod.

Jellemzően a Linkedin bír a leghangsúlyosabb szereppel álláskereséskor, de fontos lehet a Facebook, Instagram és  esetleg a Twitter is. Utóbbiak inkább arra hivatottak, hogy igazolást nyerjen, hogy illesz a vállalti kultúrába.

A Jobvite 2014-es kutatása szerint az interjúztatók 55%-a újragondolja a korábban meghozott döntéseit, miután találkozott a jelölt online profiljával, és ezekből az újraértékelésekből az esetek 61%-ában negatív döntés születik.

Tehát, összefoglalva, ami biztos:

  • rendelkezned kell közösségi média jelenléttel, mert különben drasztikusan csökkenek az esélyeid az interjúra és a végső sikerre
  • tudatosan kell alakítanod az online lábnyomodat, hogy a döntéshozatal során a közösségi jelenléted ne hátráltassa, hanem segítse az elhelyezkedésed

A korábban említett kutatásból azt is tudjuk, hogy a HR-esek 93%-a ellenőrzi a jelöltek közösségi média profilját, mielőtt meghozná a végső döntését. Így nem lehet opció az, hogy nincsen tudatosan felépített jelenléted. Ha sikeres akarsz lenni, akkor kötelező ezzel a területtel is foglalkoznod!

Miért van szükséged Linkedin profilra?

Bár külföldön már egyre jellemzőbb, hogy, akár Facebookon keresztül is lehet állásokra jelentkezni, addig ez Magyarországon egyelőre még nagyon távolinak tűnik. Elvétve találkozhatunk álláshirdetésekkel Facebookon, de én még nem találkoztam olyan jelölttel, aki arról számolt volna be, hogy komoly munkáltató (nem piramisjáték, illetve sarki gyrosos) a legnagyobb közösségi média oldalon keresztül kereste volna meg.

Itt jön képbe a Linkedin. A Linkedin az az oldal, ami szakmai “facebookként” is működik. Ráadásul tudsz állásokra jelentkezni, állásajánlatokkal keresnek meg, és tudatosan tudod építeni a szakmai kapcsolataidat és a professzionális imidzsedet.

Két személyes példa, hogy miért érdemes jelen lenned Linkedinen:

Linkedin példa

Ebben a két ajánlatban az a közös, hogy egyiknek sincs előzménye. Nem adtam le jelentkezést, nem töltöttem fel az önéletrajzom, nem csináltam semmit.

Egy dologgal rendelkezem: Linkedin profillal.

Ha velem dolgozol, akkor abban is segítek, hogy olyan online jelenléted legyen, ami lehetővé teszi, hogy passzívan, munka nélkül is essenek be állásajánlatok. Ha most arra gondolsz, hogy valószínűleg neked ez nem működne, mert nincsenek elég jó tapasztalataid, akkor megnyugtatlak – tévedsz. Már azzal versenyelőnybe kerülsz, hogy jelen vagy.

Ha nekem nem hiszel, higgy Woody Allennek:

“Eighty percent of success is showing up.”

Gondolj bele milyen kényelmes lenne úgy új állást találni, úgy hogy nem kell naponta tucatszám küldeni a jelentkezéseket! Ráadásul olyan ajánlatok is megtalálhatnak, amire lehet, hogy magadtól nem is gondolnál.

Regisztrálj Linkedinre! Tényleg baromira kiszúrsz magaddal, ha ezt kihagyod!

Közösségi média audit

Bizonyos időközönként érdemes tudatosan ellenőrizned a digitális lábnyomodat. Szinte biztos lehetsz abban, hogy jelenleg elérhető rólad olyan információ, amit nem szeretnél. Az online jelenléted tudatos alakításáról további tippeket itt is olvashatsz.

Fontos, hogy kétszer gondolod meg, hogy mit teszel fel a világhálóra. Mert, ami egyszer felkerül, az szinte eltávolíthatatlan, de legalábbis nyoma biztosan marad (ha nem is a hétköznapi ember számára elérhető formában).

Sokan titkon reménykedünk abban, hogy az adatvédelmi beállítások majd megvédenek bennünket, de sajnos az a szörnyű igazság, hogy nem támaszkodhatunk csak erre.

Ha mindig elolvasod az aktuális adatvédelmi változásokat, mielőtt okét nyomsz, akkor bátran ugorj a következő bekezdésre – te már jedi vagy. Ha viszont halandónak tartod magad és sokszor vakon okézod le az adatvédelmi szerződés megváltozását, akkor olvass tovább.

Amiről ma azt hitted, hogy csak számodra, vagy egy szűk kör számára elérhető, az holnap már a Google keresőjében publikusan elérhető lehet. Ezért fontos, hogy nagyon tudatos legyél arról, hogy mi kerül fel a netre.
Érdemes lenne legalább félévente (és minden álláskereséskor) elvégezned egy közösségi média auditot:

  • googlizd meg magad és távolítsd el a nem kívánatos találatokat (képek, posztok, közösségi profilok, weboldalak)
  • töröld a régi, már használaton kívüli közösségi média profilokat
  • töröld a nem helyénvaló közösségi média posztjaidat, képeidet, megosztásaidat és lájkjaidat

Így elkerülheted, hogy régi csontvázak essenek ki a szekrényből és lenullázd az álláskeresési esélyeidet.

Ha szeretnél egy részletes listát arról, hogy mik azok az online hibák, amiket érdemes elkerülnöd, akkor katt ide.

Tudatosan építsd fel a közösségi média jelenléted! Alakíts ki jó benyomást!

Egyáltalán nem arról van szó, hogy a közösségi oldalaid biztosan lerontják az álláskeresési esélyeid. Egy tudatosan szerkesztett, átgondolt és igényes online jelenlét kifejezetten pozitív hatású lehet a jelentkezésed elbírálására nézve.

Íme néhány tipp, amivel javíthatsz az online megítéléseden:

  • Legyen Linkedin profilod
  • Hozz létre egy about.me oldalt vagy saját weboldalt, illetve blogot
    • Ezzel beteszel plusz egy pozitív találatot magadról a Google találatok közé, amit te kontrollálsz. Ráadásul az a kép fog kialakulni rólad, hogy professzionális jelölt vagy, aki tudatosan építi a személyes márkáját.
  • A közösségi média oldalaidon a publikusan elérhető fotók legyenek profik és kifogástalanok
  • A közösségi profiljaidon feltüntetett információk legyenek összhangban egymással

Ha hasznos volt a cikk és a podcast, akkor kérlek tegyél rá egy lájkot és oszd meg az ismerőseiddel!

Töltsd ki a tesztet most: https://lnkd.in/dAhrqXJU
(becsült kitöltési idő: kevesebb, mint 2 perc)