A statisztikák szerint minden évben egyre több HR-es ellenőrzi az álláskeresők online profiljait. Így, akarod vagy sem, a privát szférád nem marad érintetlen az álláskeresés során.
A Közösségi média ráncfelcvarrás című podcastomban, már elkezdtem körüljárni a témát.
Ma pedig leások a mélyére.
Összegyűjtöttem az összes online hibát, amivel elszúrhatod az álláskeresést. Íme a teljes lista, hogy milyen baklövéseket követhetsz el a közösségi oldalakon:
-
Túl sok privát infó publikusan
Sokan egyáltalán nem fordítanak figyelmet arra, hogy mit osztanak meg nyilvánosan. Így sokszor a barátoknak szánt személyes tartalmak publikusan keringenek az éterben. Akkor kezdődnek a gondok, amikor olyan imidzset kommunikáló képek, posztok, státuszbejegyzések kerülnek ki, amelyek nem hatnak támogatóan a jelölt megítélésére.
A HR-es nem azért nézi meg a közösségi profilodat, hogy lásson bikiniben, vagy testközelből értesüljön a legújabb párkapcsolati konfliktusodról. Hanem arra, kíváncsi hogy hogyan kommunikálsz a hétköznapi életben. Érdekli, beleillesz-e a vállalati kultúrába. Megerősítésre van szüksége, hogy tényleg olyan karakter vagy-e, amilyennek megismert az interjún. És ezt a megerősítést tálcán kínálhatod neki egy tudatosan felépített online jelenléttel.
-
Negatív üzenetű képek
A képek azok a vizuális ingerek, amik először érik a profilodra látogatót.
A borítóképed és a profilképed mindenki számára publikus, ezért szerepe kulcsfontosságú. A rólad kialakult első benyomásnak a lehető legpozitívabbnak kell lennie. Nem lesz második lehetőséged. Ez olyan, mint egy virtuális kézfogás. Nem lehet visszacsinálni. Ezért a borítóképed és a profilképed üzenete semmiképpen se legyen közönséges, sértő vagy negatív. Kerülj mindent, ami anitpatikussá tehet.
Tipp: Érdemes professzionális képet használnod. Profi fotós által készített, magabiztosságot sugárzó, mosolygós kép feléd billentheti a mérleg nyelvét a kiválasztáskor. Egy tudatosan felépített online jelenléttel pedig egyenesen versenyelőnyöd lesz.
A kiválasztók egyik legnagyobb prioritása az, hogy a rólad kialakult összkép pozitív legyen. Ha optimista és vonzó megjelenést tudsz kommunikálni, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel gondolják majd úgy, hogy beleillesz a céges kultúrába.
-
Kábítószer használatra utaló aktivitás
Itt nem időznék sokáig. Büntető Törvénykönyv hatálya alá esik, úgyhogy jó eséllyel nem fogsz a kezedből lógó fecskendővel szelfizni. Viszont lehet, hogy heti rendszerességgel posztolsz a pszichadelikus mozgalom eseményeiről és az ayahusca kutatásokról. Ha így van, akkor javaslom, hogy a jövőben ne tedd, és minden félreértésre okot adó bejegyzést törölj.
Hogy tényleg értsd, mire gondolok, íme egy rövid lista arról, hogy miket ne posztolj: Ozora fesztivál, amszterdami coffee shopból szelfie, marihuanát ábrazoló pólóban fotó, stb.
Tipp: Ha nem vagy drogos akkor ne is tűnj annak! Kerüld a félreérthető posztokat, képeket és szorítkozz az olyan bejegyzésekre, amiket bárki előtt felvállalnál.
Tartsd be az arany szabályt: csak olyat ossz meg, amit a jelenlegi főnököd vagy a jövőbeli munkáltatód előtt is fel tudsz vállalni.
-
Meztelenkedés és nem helyén kezelt szexualitás
Ezt talán fölösleges magyarázni. Nincsen helye a közösségi oldalakon.
Ha nem vagy sportoló, testépítő vagy személyi edző, akkor semmi sem indokolja, hogy hiányos öltözetben feszíts a fekvenyomó pad mellett.
Ha pedig nem bírod ki, hogy ne villogj a kockahassal, akkor legalább annyit tegyél meg a sikeres jelentkezésedért, hogy nem publikusan osztod meg.
A tisztán erotikus tartalmak közlése pedig abszolút tabu. Egy pornográf anyag megosztása után ne csodálkozz ha nem hívnak be interjúra. Egyik vállalat sem fogja felvállalni azt a reputációs kockázatot, hogy az alkalmazottja nyíltan posztol ilyesmit.
-
Közönségesség
Nem meglepő módon az egyszerűség, a közönségesség és a buta viccek nem fognak jó színben feltűntetni.
Online megnyilvánulásaid nagyban befolyásolják azt, hogyan ítélnek meg a kiválasztáskor. A legtöbb HR-es szerint ez remek mérce, hiszen ahogy kommunikálsz és viselkedsz a hétköznapi életben, úgy fogsz az új munkahelyeden is. És ebben bizony van némi igazság.
Tipp: Próbálj választékosan írni és intelligensen megnyilvánulni. Alakuljon ki a kiválasztást végzőkben az a benyomás, hogy a magánéletedben is ugyanaz a személy vagy, aki az interjún.
-
Nyelvtani hibák és botrányos helyesírás
A gyenge helyesírásból a legtöbben az igénytelenségre következtetnek. A nyelvtanilag helytelen és stilisztikailag színvonaltalan fogalmazásból pedig arra, hogy nem rendelkezel megfelelő kommunikációs képességekkel. Ez nem azt jelenti, hogy Shakespeare-i magaslatokba kellene emelkedned. Elég, ha figyelsz arra, hogy mit írsz le.
Kerüld az ordító helyesírási hibákat és a “macska fel van mászva a fára” típusú szenvedő szerkezeteket.
Kommunikálj igényesen. Azzal, aki figyel erre, nagyobb valószínűséggel akarnak majd együtt dolgozni.
Gondolj bele; te se vennél fel valakit, akiről az a véleményed, hogy igénytelen.
-
Fegyver és tetoválás
Nem valószínű, hogy a Brooklyn mélyén című film szereplőgárdájának filmbeli imidzsét szeretnéd jelentkezésedhez társítani. Tetoválással és lőfegyverrel pózolni nem menő.
Kivételt képezhet ellenben a hétvégi agyaggalamb-lövészet. Ha rajongsz a puskákért, akkor legalább egy impresszionista hangulatot megidéző, zöldpázsitos kastélyudvarban feszíts a kétcsövűvel.
Félretéve minden viccet, ha megoldható, akkor mellőzd azokat a képeket, amihez erőszak társítható.
Láttam már facebook profilképen büszke vadászt a lelőtt őzgidával. Ha egy érzékenyebb, vadászatot ellenző – neadjisten – állatvédő HR-es kerül az utadba már buktad is a jelentkezést. Ezzel instant elveszthetsz minden szimpátiát.
Itt is érvényes: úgy gondolj a profilképre (és az összes publikusan megosztott képre), mint egy virtuális kézfogásra. Jó benyomást akarsz kelteni. Nem vállalhatod azt a rizikót egyik képpel sem, hogy valakiben feltámad az ellenszenv szikrája.
-
Túlzott alkoholfogyasztás
Ahogy a Közösségi média ráncfelvarrás című podcastomban is beszéltem róla: a legénybúcsús, sörrel pózolós szelfi nem jó profilképnek. Félreértés ne essék, általában soha nem azzal van a baj, ha diszkréten borozol egy vacsora mellett, hanem azzal, ha azt kommunikálod, hogy az életed szerves része az alkoholfogyasztás.
Tipp: A képeid maximum 10%-a szóljon az ivásról. Azt, hogy nyitott személyiség vagy és partyarc, tudod máshogy is kommunikálni.
-
Provokatív, bántó tartalom
Semmiképp nem szeretnéd, hogy az a kép alakuljon ki rólad, hogy szívesen provokálsz, és kötsz bele emberekbe.
Csapatjátékosokat keresnek, akik képesek asszertíven kommunikálni. Lehetnek kritikai észrevételeid, de tudnod kell, hogy hogyan közöld azokat.
A provokáció és az agresszív bántó tartalmak nagyon ártanak a megítélésednek.
-
Diszkrimináció
Erre nem lehet magyarázat. Soha semmilyen körülmények között ne kedvelj, posztolj, kommentelj olyat, ami a legcsekélyebb mértékben is a diszkrimináció támogatására utalhat. Ezzel a legtöbb multinacionális vállalatnál eleve elvágod a továbblépés lehetőségét, de valószínűleg máshol sem keltesz ezzel jó benyomást. A kiválasztónak nem leszel szimpatikus, ráadásul nem fogja javasolni a felvételedet, vagy a pályázatod továbbküldését, mert reputációs kockázatot is jelentesz a vállalat számára.
-
Kritizálod a volt munkáltatódat és főnöködet
Úgy érzed, hogy semmibe vettek, megaláztak, kisemmiztek vagy elbántak veled?
Sajnálatos dolog, ha így történt és valószínűleg joggal vagy dühös. De nem az a megoldás, hogy szétkürtölöd a történteket.
Próbáld meg a külső szemlélő helyébe képzelni magad. Ő nem tudja, hogy igazad van, csak azt látja, hogy ország világ előtt savazod a volt munkáltatódat és főnöködet. Joggal gondolja, hogy ezt a következő munkahelyeddel is megteszed majd.
Felvesz egy ilyen embert, akivel kockáztatja, hogy a cégéről és róla is hasonlókat mond majd egyszer?
Tipp: Orrvérzésig gyakorold a következő mondatot: “Soha nem volt rossz munkahelyed vagy rossz főnököd.”
Ha felmerül a téma, akkor nem lehet más válaszod. Az esetek döntő többségében csak rosszul jöhetsz ki abból, ha negatívan beszélsz a volt munkáltatódról.
Senki nem fogja megsajnálni a sértett egódat, hanem meg fogja jegyezni, hogy tüske van benned és nem tudtad lezárni a múltat. Kevesen fognak sajnálatból alkalmazni, akik pedig igen, azoknál talán jobb, ha nem is akarsz dolgozni.
Legyél egy olyan ember, aki nem látja a negatívumokat. Viselkedj optimistaként, aki mindenben a lehetőséget és a jót veszi észre. Az ilyen munkavállalókért harcolnak a piacon.
-
Pesszimizmus és panaszáradat
Senki nem akar olyan embert felvenni, aki állandóan panaszkodik, siránkozik és csak a rosszat látja mindenben.
Ha éppen negatív korszakodat éled, akkor se áraszd el a közösségi médiát rosszkedveddel. Erre nem csak a munkáltatók, de senki más sem kíváncsi.
Módszeresen nézd végig a régi aktivitásodat és törölj mindent, ami azt sugallja, hogy pesszimista vagy.
Tipp: Ha szeretnél munkát találni, akkor mindent tegyél meg annak érdekében, hogy pozitív attitűddel és motivációval telve állj neki az álláskeresésnek.
Az, hogy valaki optimista és hisz magában nagyon átjön az interjún. A kommunikációd sikere múlik ezen.
-
Hazugság és inkonzisztencia
Első és legfontosabb szabály, hogy a hazugság mindig kiderül.
Be lehet kerülni egy céghez úgy, hogy kicsit kicsinosítod a múltadat, de idővel ki fog derülni hogy nem voltál őszinte és hazudtál a képzettségedről, tapasztalataidról. Minden bizonnyal azonnal kirúgnak majd, és mellette számíthatsz még az ellehetetlenedésre is. Mert híre fog menni.
Ez után pedig nehéz lesz – ha nem lehetetlen – elhelyezkedned.
Nem éri meg!
Ha érdekel egy remek példa akkor nézz bele a Briliáns Elmék című sorozatba. Garantálom, hogy tetszeni fog!
Bár a valóság legtöbbször nem ennyire happy end.
Tipp: Légy prúdens és őszinte. Hosszú távon mindig kifizetődik.
-
Rosszarcú ismerősök
Madarat tolláról, embert barátjáról.
Nem mindegy, kivel és hol mutatkozol.
Pszichológiailag bizonyított, hogy az kelt az emberben jóérzést és bizalmat ha önmagához hasonlót lát; vagy olyat, amilyen lenni szeretne.
A HR-es is ember, így ő sem kivétel. Ha lát kapcsolódási pontot, és azt látja benned, aki majd beleillik a vállalat elképzelésébe, akkor könnyebben leszel neki szimpatikus.
Tipp: Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy jó benyomás alakuljon ki rólad. Nem érdemes a helyi maffiával fényképezkedni a falusi búcsúban.
-
Amatőr név a közösségi profilon
Evidenciának tűnik, hogy nem csináljuk, de mégsem az.
Bár 2017-ben elvileg már nem szokás ilyesmivel játszani, de vannak akik megteszik. Ne tartozz közéjük.
Eredeti névvel legyél fent a közösségi oldalakon.
Ahogy arról a podcastban és itt is beszéltem: nem megoldás ha az álláskeresés idejére eltűnsz a social médiából. Ha nem találják meg a profilodat (deaktiváltad, törölted, nevet változtattál), akkor nagyban csökkented az esélyeid az interjúra, vagy arra, hogy a végén melletted döntsenek.
-
Kérkedés és dicsekvés (szabálysértéssel vagy bűncselekménnyel)
Gyorshajtással, ittas vezetéssel kérkedni nem menő.
Ha esetleg nem buktál le, az sem ok arra, hogy világgá kürtöld.
Minden ilyen jellegű, vagy erre utaló tartalmat azonnal távolíts el a közösségi oldalaidról. Ezzel csak ártasz magadnak.
-
Szelfi mánia (önértékelési problémák és/vagy nárcisztikus személyiségzavar)
Vannak pillanatok, amikor belefér a szelfi, de az hogy napjában ötször grimaszolsz ugyanazzal a műmosollyal a lencsébe? Ez sok.

Vagy önértékelési problémáid vannak, vagy mérhetetlenül el vagy telve magadtól.
Egyik verziót sem szeretné a jövőbeli főnököd a csapatában látni.
-
Escort és prostítució
Ez szintén az a kategória, ami mindenképpen probléma. Akár szolgáltatsz, akár szolgáltatást veszel igénybe. Nincs rá mentség.
Sok cégnél az etikai kódex tárgyalja is a kérdést, még ha nem is direktben. Így ha kiderül, szinte garantált, hogy buktad a lehetőséget.
Ha érintett vagy, akkor legalább annyit tegyél meg, hogy a mezei HR-esnek ne tedd az orra elé.
Amúgy egy komoly átvilágításnál majdnem biztos, hogy fény fog derülni rá.
Tipp: Eleve kerülj el messziről mindent ami ide köthető, ha pedig belesodort az élet akkor akkurátusan tűntesd el a nyomaidat az internetről.
-
Fogorvosi látlelet és szexuális szűrővizsgálat eredménye
Jó ha mindkettő rendben van, de nincs a közösségi médiában helye a privát életed intim részleteinek.
Ha esetleg véletlenül egy meggondolatlan pillanatodban mégis hibát követtél el, és megosztottad a nagyközönséggel a bölcsességfogad röntgenképét, akkor most azonnal töröld.
-
Sátánizmus, vallási fanatizmus és szélsőséges megnyilvánulások
Szerintem kevés olyan munkahely van, ahol ezek szerint a paraméterek szerint keresnek új kollégát.
Bár nem rendelkezem elmélyült ismeretekkel a témában, de nem társítok jó asszociációkat a fentiekhez.
Még nem jött el az Orwell-i gondolatrendőrség ideje, de az biztos, hogy az online megnyilvánulásaidból lehet következtetéseket levonni a lelkivilágodra és a személyiségedre vonatkozóan!
Tipp: Ha máshogy gondolkozol mint a társadalmilag elfogadott norma, akkor ne hirdesd a különbözőséged a közösségi médiában evangélistaként. Nem szerzel jópontot vele.
A legtöbb cég olyan munkavállalókat keres, akik nem különcködnek és könnyen be tudnak illeszkedni a közösségbe. Ha furának találnak a kiválasztáskor, akkor nem fognak alkalmazni.
-
Anonim kommenthuszár
Internetes megmondóember vagy? Egyre gyakoribb, hogy az anonimitás árnyékába bújva ócsárolnak, gyaláznak és szitkozódnak a jónépek. Ugye nem tartozol közéjük?
Ha esetleg egyszer mégis felbosszantottak és jól megmondtad valakinek, akkor most itt az ideje, hogy ezt visszakeresd és töröld. A HR-es nem fogja értékelni, ha véletlenül megtalálja.
-
Bizalmas információval való visszaélés
Ha írtál alá titoktartási szerződést, akkor a bizalmas adatok közösségi médiában történő megosztásával jogi következményeket vállalsz.
Az üzenete pedig egyértelmű: nem vagy megbízható.
Sajnos egy ilyen hiba helyrehozhatatlan. Semmilyen körülmények között ne ossz meg semmit, amiről úgy gondolod, hogy a vállalat tulajdona vagy bizalmas információ.
Tipp: Kétszer gondolod át mielőtt bármit posztolsz, ami a munkahelyedhez köthető.
-
Szakmai érdeklődés teljes hiánya
A HR-esek szeretik látni, ha valakit érdekel a szakterülete és naprakész. Ha a legtöbbet akarod kihozni a jelentkezésedből, akkor tudatosan kell építened a szakmai imidzsedet.
Ezért néha érdemes a szakmával kapcsolatos cikkeket, híreket és tanulmányokat megosztanod. Kérdéseket vethet fel, hogy mennyire vagy elkötelezett szakember, ha soha semmit nem posztolsz, ami a munkádhoz kötődik.
De ne ess át a ló túloldalára se. Ha nem jön természetesen, akkor ne erőltesd.
Főleg az lehet visszás, ha az álláskeresést megelőző egy hónapban szőnyegbombázod a hírfolyamot, de korábban a pandasimogatós és cicás videókon kívül soha nem osztottál meg semmit.
Tipp: Kezd el ma építeni a szakmai imidzsedet. Határozd el, hogy havonta legalább egyszer megosztasz egy, a szakmáddal kapcsolatos cikket, hírt vagy tanulmányt. Biztos van olyan anyag, ami érdekel vagy inspirál. A cégek olyan embert szeretnének felvenni, aki lelkes, pozitív és szereti, amit csinál.
Összegzés
Az iménti lista megtörtént esetek alapján született. A példák nem túlzók, sőt ijesztően valószerűek.
Ha javítani akarsz az online jelenléteden akkor tudod, mi a teendő:
Nézd végig a közösségi oldalaidat és szisztematikusan gyomlálj ki mindent, hogy tiszta lappal folytathasd az álláskeresést.
Keress rá magadra Google-ben.
Elképzelhető, hogy vannak még kallódó regisztrációid, nem használt közösségi profiljaid, amiket szintén törölnöd kell.
Gondolkozz nyomozóként és próbálj meg minden elérhető információt előkaparni, ami terhelő rád nézve.
Ha versenyelőnyt szeretnél és patyolattiszta digitális lábnyomot, akkor hallgass bele az ide kapcsolódó podcast epizódomba.
Vagy csak szimplán kezdj bele a tisztogatásba most! Nagy munka, de garantáltan kifizetődik.
Leave A Comment