CV Shark Podcast 15: TED előadások titkai – interjú Mórocz Kata kommunikációs trénerrel

Gyerekkorunk óta arra vagyunk szocializálva, hogy valaki beszél, mi pedig hallgatunk. Ritka az igazi interakció, a párbeszéd. De hogyan leszünk jó előadók, ha nem vagyunk hozzászokva, ahhoz, hogy mások előtt beszéljünk? Miért rettegünk a nyilvános beszédtől? Mitől olyan profik a TED előadások? Mórocz Kata kommunikációs trénerrel beszélgettem.

Miért nem vagyunk született előadók? Miért félünk a nyilvános szerepléstől?

Míg Nyugat-Európában az oktatási rendszer egyenesen megköveteli az interakciót, addig Magyarországon a legtöbben egyetem alatt, vagy csak később kerülnek először olyan helyzetbe, hogy mások előtt kell beszélniük. A nyilvános beszéd a többségnek nem csak szokatlan, hanem zavarba ejtő is. Az ismeretlentől való félelem szinte mindenkinél jelentkezik, de Kata szerint a legtöbben a nyilvános megszégyenülés lehetőségétől félnek a legjobban.

Ahhoz, hogy leküzdjük a félelmünket az első lépés az, hogy meghatározzuk, hogy mi az a konkrét dolog, amitől félünk. Ez már érzelmi intelligenciáról és önismeretről is szól, hiszen fel kell fedeznünk, hogy mik a saját félelmeink, és ezeket, hogyan tudjuk kezelni.

Azt azonban fontos leszögezni, hogy kevesen születnek előadónak. A legtöbbeknek évek, évtizedek munkája van abban, hogy magabiztosan tudnak előadni nagy közönség előtt.

Mi a nyilvános beszéd titka? Mitől leszünk jó előadók?

Kata szerint az első lépés az, hogy leülünk és átgondoljuk, hogy pontosan milyen üzenetet szeretnénk átadni a közönségnek. Ha nem tudjuk, hogy mi az előadás célja, csak elkezdünk ad hoc ppt-ket gyártani, az a lehető legrosszabb, amit tehetünk. A ppt-nek fontos szerepe van (erről majd később), de nem abban a fázisban, amikor még azt sem tudjuk, hogy pontosan mi az üzenetünk.

Előre definiálnunk kell a következőket:

  • Mi az előadás célja? (pl.: informálni vagy motiválni szeretnénk?)
  • Mi az előadás üzenete? Mi az az üzenet, amit szeretnénk ha megmaradna a hallgatóságban? Mire emlékezzenek belőlünk?
  • Ki a célközönség? Milyen benyomást akarunk kelteni?
  • Milyen üzenetet szükséges közölni, ahhoz, hogy elérje az előadás célját?
  • Mit szeretnénk és kell kommunikálnunk az adott témáról, hogy elérjük az előadás célját?

Hogyan érdemes készülni egy előadásra? Mire figyeljünk egy prezentáció elkészítésekor?

A közönséggel indul minden, utána jön csak a prezentáció. Az előadónak fel kell mérnie, hogy mi a közönség igénye; mit szeretnének és mit szükséges hallaniuk. Utána jön a tervezés, hiszen az előadó felelős azért, hogy a közönséget eljuttassa A-ból B-be.

Kata szerint az előadás során folyamatos a kapcsolat az előadó és a közönség között, így állandó a visszajelzés érkezik, hogy megfelelő-e az irány, jó úton halad-e az előadás. Természetesen sok gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy a tervezett irányt, a visszajelzések mentén, az előadó spontán módosítsa. De ez sem annyira nehéz, mint amilyennek elsőre tűnik.

Ha nem színpadi produkcióként közelíti meg az előadó a helyzetet, hanem párbeszédként azonosítja, akkor sokkal könnyebben lép túl a sztenderd “előadó beszél, a hallgatóság hallgat” típusú koncepción. Így már sokkal könnyebb lesz figyelni arra, hogy a közönség mennyire képes rákapcsolódni az előadás fonalára, mennyire képes reagálni a humorra, a sztorikra. Ez pedig lehetőség az előadónak, hogy az előadást a visszajelzések mentén alakítsa, és a lehető legjobban bevonja a hallgatóságot.

Egy jó előadás mindig interaktív, ahol az előadó, úgy kommunikál mintha egy asztalnál ülve beszélne a hallgatósághoz. Természetesen egy asztaltársaságnál több emberről van szó, de jó esetben ez nem változtat az előadó viselkedésén.

Hogyan beszéljünk úgy, mint a TED előadók? Mik a TED előadások titkai?

Nagyon hosszú felkészülés és kemény munka van a TED előadások mögött. Egy jól összerakott 15 perces TED előadást akár fél éves felkészülés is megelőzhet. Egy egész stáb dolgozik azon, hogy a TED előadások tökéletesek legyenek. De nem csak a sok gyakorlás és a tudatos felkészülés teszi ezeket az előadásokat egyedivé, hanem az üzent fókusz is. A TED előadások sajátossága, hogy mindegyiknek van egy fő üzenete. Ez az üzenet jellemzően olyan, hogy a közönség könnyedén haza tud vinni magával.

Nézzünk néhány jó példát:

A TED előadásokon jellemzően nagyon vegyes a közönség. Az teszi igazán zseniálissá ezeket az előadásokat, hogy mindenki számára átmegy egy üzenet. A hallgatóság minden egyes tagját megszólítja valamilyen szinten.

Érdemes megfigyelni, hogy a TED előadók hogyan magyaráznak és tesznek relevánssá információkat a közönség számára. Ezek az előadások nem véletlenül sikerülnek ennyire jól. Az előadók testbeszéde, karizmája és az előadás minden egyes eleme tudatosan van felépítve.

A TED előadásokban közös, hogy van egy jellemzően rövid és tömör üzenetük, amit átadnak a hallgatóságnak. Az előadók teljesen tudatosan építik fel hogy a hallgató, hogyan jut el A-ból B-be.

Hogyan emlékezzünk az előadásunk szövegére?

A legtöbben az úgynevezett vezérfonal technika mentén dolgozzák ki az előadásaikat. Ez gyakorlatilag arról szól, hogy az előadás elemeit felfűzik egy képzeletbeli fonalra, ami egyfajta térképként is funkcionál. Ez segít, hogy az előadás építőkockái végül egy teljes egésszé álljanak össze, és, hogy az előadó emlékezzen arra, hogy mi mi után következik. Sokkal hatékonyabb egy ilyenfajta vizualizáció, mint egy előre megírt folyó szöveg megtanulása. Nem beszélve arról, hogy nagyon nehéz egy betanult szöveget úgy előadni, hogy az ne tűnjön betanultnak.

A vezérfonal technika használatakor sokat segíthetnek a saját előadás diák, mert ezek mutatják, hogy merre kell haladunk. Az átkötő kapcsok nem csak arra jók, hogy hogy emlékezzünk, hanem arra is, hogy gördülékenyen lépjünk egyik sztoriról (egyik előadás elemről) a másikra. Ezek a kapcsok nagyon hatékonyak tudnak lenni és sokkal profibb végeredményt eredményeznek.

Hogyan legyünk magabiztos előadók?

Nem kell olyannak lennünk, mint mások, nem kell annyira magabiztosnak lennünk, mint a TED előadások előadóinak. Nem kell hasonlítgatnunk magunkat, elég ha önazonosak vagyunk magunkkal.

Ha őszinték, és hitelesek próbálunk lenni az sokkal hatásosabb lesz, mintha megpróbálnánk egy adott előadási stílust felvenni. Jobb önazonos előadást tartani, mint rosszul színészkedni és másnak tűnni, mint akik igazán vagyunk. Ehhez persze jobban tisztába kell kerülnünk önmagunkkal. Ismernünk kell a saját stílusunkat és meg kell tanulnunk abból kihozni a legtöbbet.

Az önazonosságra remek példa ez a TED előadás:

Hogyan legyünk jobb előadók?

Az egyik legjobb módja a fejlődésnek a gyakorlás. Próbáljunk meg minél többször emberek előtt beszélni. Minél több alkalommal kerülünk a komfort zónán kívülre, annál gyorsabban tudunk majd fejlődni.

TED előadások

Nem kell rögtön száz ember előtt beszélni. Elég, ha kezdetben a barátainkkal gyakorlunk, vagy videóra vesszük magunkat. Bébi lépésekkel érdemes haladni és megtalálni a saját előadási stílusunkat, majd azt tudatosan fejleszteni. Innen kell építkezni, és lépésről lépésre az egyre nagyobb kihívásokat megugrani.

A nyilvános beszéd az egyik olyan készség, ami nagyon könnyen fejleszthető. Mindenki tud fejlődni, csak tudatosan bele kell menni ezekbe a helyzetekbe.

Ki kell mozdulni a komfort zónánkból és tenni a fejlődésért.

Mórocz Kata az Impact Tréning oktatója. Prezentációs tréning specializációval oktat az Impact Trainignél, ahol egyénekkel és csapatokkal is dolgozik.

2018-03-24T20:24:22+00:00

Leave A Comment