Akár az állásinterjún, akár a pályázati anyagban – a motiváció bemutatása örök mumusa marad az álláskeresőknek. De vajon hogyan kellene a motivációról beszélni? Miről szól a motivációs levél? Miről kellene szólnia? Nézzük a zavarba ejtő tényeket.

Motivációs levél helyett értékesítési levél

A céget nem érdekli a motivációd. Pontosítok: ez egy sokadik faktor, hogy melletted döntenek-e.

Valójában, amikor a motivációdra kérdeznek rá, akkor valami teljesen másra kíváncsiak. Arra, hogy szereted-e a szakmád és jó munkát fogsz-e végezni.

Azonban még ennél is komplikáltabb a helyzet. Mert ezt úgy kell bemutatnod, hogy közben el is adod magad.

Fontos, hogy az általános kamu válasz itt nem működik! A céget nem érdekli, hogy járatod az iparági szaklapokat és az sem, hogy elvileg évek óta inspirál, hogy a cég milyen progresszíven gondolkodik.

Nem fogják elhinni, ha azt hazudod, hogy 5 éves korod óta IFRS könyvelő akarsz lenni. Ilyen emberek nem léteznek.

Motivációs levél helyett értékesítési levél

Akkor mi érdekli a céget, amikor a motivációdról kérdez az állásinterjún?

Burkoltan azt kérik tőled, hogy add el magad. De ne szimplán csak érvelj, hogy miért te leszel a legjobb választás a cégnek, hanem beleéléssel beszélj, hogy lássák, hogy szereted is, amit csinálsz.

Most arra gondolsz: ez nekem nem fog menni, én nem tudom eladni magam. Pedig nem olyan bonyolult a helyzet.

Így add el magad az állásinterjún vagy a motivációs levélben

A céget elsődlegesen egy dolog fogja meggyőzni, hogy téged válasszon: képes vagy megoldani/beteljesíteni/félresöpörni a vállalat problémáját/vágyát/félelmét. A megpályázott pozíció vonatkozásában te vagy a legmeggyőzőbb jelölt ezen a téren. Ez a kiindulópontunk

Na de hogyan is lesz ebből átszellemült értékesítési prezentáció?

Amikor bemutatod a megoldást, akkor beszélhetsz arról is, hogy az adott munkakör miért inspirál/motivál/foglalkoztat. Itt van a helye annak, hogy egy keveset beszélj a saját sztoridról. Fontos, hogy ez alatt nem a botrányosan túltolt 30 perces céltalan csapongás értendő. Ne feledd, a cégnek nem kiselőadás kell. Ők azért ülnek ott, hogy meg tudják hozni a döntést: érdemes vagy-e a következő körre, érdemes-e téged alkalmazni. Ha a személyes vonatkozás, a saját sztori segíti ezt a célt, az remekül egészíti ki az értékesítési narratívát. De nem fordítva. Itt buknak el a legtöbben.

A saját sztori a fűszer, és nem az alapanyag. Az értékesítés pedig az alapanyag, és nem a fűszer.

CV Shark Podcast és a motivációs levél