Egy emberöltő alatt ma már teljességgel lehetetlen minden elérhető tudást megszerezni. Ma már nincsenek mindent tudó polihisztorok. Akkor mi a megoldás? Hogyan tehetsz mégis emberfeletti tudásra szert? Tartalomfogyasztással, jegyzeteléssel és hatékony tanulással kapcsolatos tippek következnek, hogy eligazodj a korlátlan információ útvesztőjében.

A hatékony tanulás előszobája a jegyzetelés?

Akkurátus jegyzetelőnek definiálnám magam. Nem vagyok kényszeres, vagy grafomán, de egy átlagemberhez képest sokkal többet jegyzetelek, és ez okkal teszem. Azt tapasztalatam, hogyha bizonyos időközönként leírom az ötleteimet, gondolataimat, teendőimet, akkor a következő előnyökre teszek szert:

  • tehermentesítem a mentális sávszélességemet és a leírás által kvázi „elmentem” a gondolatokat, így gondtalanul felejthetek és adhatok teret az új ötleteknek

  • kreatívabb leszek, hiszen a gondolatok lejegyzése sokszor új kontextusba helyezi a tényeket és új ötleteket ad

  • tisztábban gondolkozom, mert nem kattogok folyamatosan apró-cseprő mindennapi teendőkön/ötleteken, nem az agyamat terhelem fölöslegesen

  • a leírt gondolatok akár hónapok, vagy évek távlatából egy teljesen új megközelítést és nézőpontot adnak

  • jobban átlátom a „mátrixot”, fülön csíphetem az öntudatlan viselkedési és tartalomfogyasztási mintázatokat az életemben

  • segít abban, hogy jobban strukturáljam a gondolataimat

Az itt leírt előnyöket egyébként a meditáció is elősegíti. Nézd meg a témában készült videómat:

Hatékony tanulás jegyzeteléssel

Állítólag a kézzel írott jegyzet mindent visz. Ezzel a jegyzetelési formával leszel képes megtartani és megőrizni a legnagyobb információmennyiséget hatékonyan. Ezt követi a digitálisan készített jegyzet. És nem meglepő módon a sereghajtó megközelítés, ha nem jegyzetelsz egyáltalán. Ha csak nem vagy Mike Ross a Suits-ból, akkor ne erre alapozz.

Saját magamon például azt is megfigyeltem, hogy sokszor nem elég leírnom egy ötletet/gondolatot, azt is le kell írnom, hogy mire szeretném használni. Sokszor néhány nap távlatából is nehéz felidézni egy ilyen kósza kontextus nélküli jegyzet célját. Nem beszélve arról, ha hónapok telnek el! Mindig leírni a jegyzet célját persze az adott pillanatban fárasztó, de később iszonyatosan hálás leszel magadnak.

A podcastból kimaradt, de amikor könyveket olvasok, akkor a könyvbe jegyzetek. Ezek a jegyzetek is aranyat érnek, hiszen később nem kell a könyvet újra olvasnom – elég, ha saját bejegyzéseimet, és a megjelölt oldalakat nézem végig.

Tim Ferris (a 4 órás munkahét szerzője) azt javasolja, hogy az első oldalra, akár ilyen szemelvény jelleggel gyűjsd össze a könyv számodra legfontosabb és legértékesebb gondolatait. Így még könnyebbé teszed a későbbi áttekintést, illetve a megismert/megtanult gondolatok felelevenítését.

Megéri jegyzetelni, ha soha nem olvasod vissza a jegyzeteidet?

Nyilván tanulás szempontjából lényegesen hatékonyabb, ha bizonyos időközönként a tanultak felfrissítése érdekében visszatérsz a jegyzetekhez, de valójában már akkor hatalmast nyersz, ha csak jegyzetelsz. Hiszen élvezed a korábban bemutatott előnyök zömét.

Tudatos tartalomfogyasztás versus céltalan bolyongás

Az leszel, amilyen tartalmat fogyasztasz.

A tavalyi meditációs kihívásom legnagyobb felismerése/tanulsága kétségtelenül ez a mondat lenne.

A fogyasztott tartalmak meghatározzák a gondolataidat, befolyásolják a viselkedésedet és kétségtelenül közvetve hatnak a mentális teljesítőképességedre. Nincs kivétel.

Néhány program, amivel instant tisztulhat az agyad

Az alábbi ingyenes Google Chorme pluginok megmentenek majd az agysorvadástól. Ez nem elírás. Ha kizárod azt a sok szemetet, ami ömlik be a világhálóról már nyertél.

  • Kill News Feed

  • DF Tube (Distraction Free for YouTube™)

  • Hide Facebook Stories

A tartalomfogyasztás tudatossá tétele egyébként önismereti ösvény is. Ahogy elkezded tudatosítani, hogy mivel töltöd az időd, egyre jobban körvonalazódik, hogy mi az, ami leköt. Ez pedig értékes önismereti információ lehet.

Egy érdekes kísérlet, amit könnyedén te is kipróbálhatsz: Nézd vissza a YouTube keresési történeted és valószínűleg meg fogsz lepődni!

Az vagy, amire rákeresel. És ezt a nagyobb cégek is tudják.

Nem beszélve arról, hogy a mesterséges intelligencia és a Big Data képes szinte teljesen pontos személyiségrajzot készíteni rólad a tartalomfogyasztási szokásaid alapján.

Jajj, ha ez alapján fognak zajlani a jövő kiválasztási folyamatai. De visszakanyarodva a pesszimista 1984-es utópiáról:

Az információ csak akkor érték, ha használod is

Ne álltasd magad azzal, hogy a strukturált rendszerszintű gondolkodás és jegyzetelés elég.

Akkor leszel igazán eredményes, ha megtanult és lejegyzett információval gyakorlatban is kezdesz valamit.

Ne feledd, végrehajtás nélkül édeskeveset ér a tudás. Például ennek a podcastnak/cikknek is csak akkor van értelme, ha majd végrehajtod az itt elhangzott ötleteket. Elkezdsz jegyzetelni, meditálni, tudatosan tartalmat fogyasztani stb.

mediació

A szuperhős státusz elérésére lehetsz képes, ha ezeket a módszereket tudatosan használod. És a dopaminról még nem is beszéltünk. Ez a boldogsághormon megmentheti, vagy tönkre teheti az életed. Ha képes vagy tudatosan használni, akkor emberfeletti teljesítményre lehetsz képes. Erről a podcast második részletesen beszélek.

Kinek adok igazat? Tim Ferris vagy Guy Kawasaki véleményével értek egyet?

Tim Ferris vs Guy Kawasaki

Ahhoz, hogy erre fény derüljön muszáj belehallgatnod a podcast végébe. Itt egyébként azt is elmondom, hogy hol tudsz feliratkozni (ha még nem tetted volna meg), és hol tudod 5 csillaggal értékelni a podcastot (tudtad, hogy ez egyébként kötelező?!). Köszönöm!

Illetve, ne feledd, van egy belsős FB csoportunk, ahol téged is várunk:

cv shark podcast csoport