Az úgynevezett Social Selling Index, vagyis LinkedIn SSI egy olyan mutató, amiből kiolvashatod, hogyan értékeli a LinkedIn algoritmusa a profilodat és a tevékenységedet. Lényegében a LinkedInen folytatott tevékenységed egészét értékeli egy 0-tól 100-ig terjedő skálán 4 különböző értékelési paraméter/faktor alapján. Azt mutatja meg, hogy az alapján, ahogy megjelensz, ahogy magadat prezentálod és amit csinálsz, mennyire vagy az algoritmus képlete szerint hatékony “közösségi értékesítő”, mennyire tudod eladni magad…

Mi az a LinkedIn SSI?

Mi az értelme az SSI-nek?

linkedin social selling index

Azon túl, hogy lesz egy elképzelésed arról, mennyire hatékony a LinkedInes jelenléted és stratégiád, a kézzelfogható eredménye egy magasabb SSI pontszámnak az, hogy többen találnak rád a LinkedInen keresztül, és így több állásajánlatot, megkeresést kapsz.

Ez természetesen nem közvetlen eredménye a pontszámnak, a pontszám csupán egy valószínűségre irányuló indikáció. Megmutatja, hogy mennyire valószínű, hogy keresésekben jelensz meg, rád írnak, bejelölnek, követnek és így tovább.

Egy magasabb SSI pontszám esetén várhatóan többen jutnak el a profilodra keresésből, több állásinterjúra hívnak, és jobb eredményeket érsz el, mint az alacsonyabb pontszámmal rendelkezők.

Elvben persze elképzelhető, hogy legendás az SSI pontszámod és szinte soha senki nem látogatja meg a profilod, azonban az eddigi kutatásaim alapján ez rendkívül valószínűtlen. Ha valaki figyelmet fordít az SSI-re és szépen építgeti a profilját, akkor ezzel összhangban az álláskeresés és személyes márkaépítés szempontjából fontos mutatószámai is javulnak.

Stratégiailag tehát nem az SSI pontszám növelése a cél, de a pontszám növekedésével párhuzamosan az álláskeresés és énmárka építés szempontjából lényeges metrikák is mindig szebben festenek.

A félreértések elkerülése végett egy dolgot feltétlenül tisztáznék:  tévhit, hogy az erős SSI miatt jelenik meg valaki gyakrabban a keresőben. Az viszont tény, hogy az SSI pontszám érdemi emelkedése esetén a keresési találatokban történő megjelenés gyakorisága is szinte mindig javul. Tehát megfigyelhető a korreláció az erős SSI pontszám és a keresési találatokban történő megjelenés gyakorisága között.

Összegezve: az SSI egy jó kiindulópont, egy jó indikátor arra, hogyan haladsz a profilépítéssel, de a nap végén, ami igazán fontos, az az, hogy hányan jutnak el a profilodra és ebből hány állásinterjú megkeresést kapsz.

Az ügyfeleimnek is azt szoktam javasolni, hogy az álláskeresés során az SSI helyett sokkal inkább a profil Dashboard-on elérhető “Who viewed your profile” és “Search appearances” statisztikákat figyeljék.

Ha ezek egészséges értékeket mutatnak és hónapról-hónapra jobb értékeken állnak, akkor igazából az SSI bármilyen lehet, a lényegi számok szempontjából minden oké. De ahogy írtam, ha az SSI pontszám kiugróan magas, akkor szinte garantált, hogy ezek a statisztikák is rendben lesznek.

linkedin profil dashboard screeshot

Ennélfogva az SSI megrögzött fejlesztése teljességgel értelmetlen, azonban néha mégis érdemes figyelemmel kísérni, mert képes rámutatni azokra a fejlesztési lehetőségekre, amik a LinkedIn-es jelenlétünket hatékonyabbá teszik.

Meg persze az sem utolsó szempont, hogy a mérés – és az általában ezzel járó fejlődésérzet – abban is segít, hogy fenntartsuk a kezdeti motivációnkat, és további lépéseket tegyünk a legendás LinkedInes jelenlét kialakításának érdekében.

Tehát bár egyfajta celebritás indexként is emlegethetnénk az SSI-t, mégsem érdemes teljesen figyelmen kívül hagyni, hiszen időről időre kiolvashatunk belőle profilfejlesztésre érdemes ötleteket, és akár még motivációul is szolgálhat, hogy jobb profilt építsünk.

Honnan érhető el a LinkedIn profilod SSI-je?

A LinkedInre történő bejelentkezést követően másoljuk be a böngészőbe az alábbi URL-t: https://www.linkedin.com/sales/ssi

Fontos, hogy a link csak akkor működik, ha már be vagyunk jelentkezve. Egyéb esetben nem fogjuk látni az SSI pontszámunkat és a LinkedIn egy bejelentkező oldalra fog minket kalauzolni.

Az SSI oldaladat megnyitva az oldal tetején a “Industry SSI rank” és “Network SSI rank” mutatók fogadnak majd. Ezek azt mutatják meg, hogy a LinkedInes ismerőseid között, illetve a profilod iparág szerinti besorolása alapján a pontszámod mire elég. Ezek is izgalmas adatok, de ezek inkább az álláskeresői egóról szólnak, túl sokat kezdeni velük nem tudsz. Arra viszont jók, hogy elhelyezd, hogy aktuálisan hol tartasz a LinkedInes jelenléteddel a többi felhasználóhoz viszonyítva.

linkedin social selling index

Alább részletesen megnézzük majd, hogy hogyan is alakul ki, miből tevődik össze a pontszámod, de először kezdjük azzal, hogy mi számít jónak, ha LinkedIn SSI-től beszélünk.

Milyen a jó SSI pontszám?

Az SSI-nél nem célunk az, hogy elérjük a 100-as értéket. (Ez nem is egy valós célkitűzés.)

Álláskeresőként a 40-50-es érték már teljesen jónak számít, általában ezzel is bőven a felső 10-20 százalékban foglalunk helyet, ez pedig sokszor elég arra, hogy a keresési találatok első oldalán jelenjünk meg. Ez azért is fontos, mert a Google kereső működéséhez hasonló trend figyelhető meg itt is: az első három találat viszi a kattintások közel 45%-át, az első találati oldal pedig több, mint 90%-át.

Egyébként a 60-70 körüli SSI egy jól felépített profillal és aktív jelenléttel reális célkitűzés lehet. Arra viszont, hogy 70 fölé vidd a pontszámod, kicsi az esély, bár nem elérhetetlen. Ehhez gyakori közösségi aktivitás, vagy a fizetős LinkedIn Sales Navigator használata szükséges. Megugorható, de álláskeresőként igazából nem éri meg ebbe túl sok energiát beletenni. A pontszámra való fókusz helyett sokkal többet érsz el azzal, ha például inkább a kapcsolati hálód tudatos bővítésére fordítasz figyelmet.

Mit mér pontosan az SSI pontszám?

Az SSI értéke alapvetően 4 fő mutatóból áll össze:

  1.  Mennyire jól felépített a profilod? (Establish your professional brand)
  2.  A LinkedIn keresőfunkcióinak használata (Find the right people)
  3.  Interakciók a LinkedIn felületén (Engage with insights)
  4.  Kapcsolatépítés (Build relationships)
SSI pontszám értékelési paraméterei

Ezeken belül persze számos további szempontot néz az algoritmus – egy részét ennek pontosan ismerjük, mint például a profilod felépítésének a lépéseit, mások homályosabbak, mint a kapcsolatépítés hatékonyságának pontos mérőszámai.

Az alábbiakban mind a négy kategóriát részletesen átvesszük, és azt is elmondom, hogy hogyan javíthatsz az SSI pontjaidon, illetve kerülhetsz versenyelőnybe a többi álláskeresőhöz képest.

Az SSI pontszám egyébként nem azonnal frissül, így ahhoz, hogy lásd a munkád eredményét, időre van szükség, hiszen a mérés mindig múltbeli időszakot vizsgál.

Pro tipp: érdemes feljegyezned a jelenlegi SSI pontszámodat, majd 2-3 hetente visszanézni és követni az SSI pontszámod alakulását.

Így javítsd az SSI faktorok pontszámait

A profilod felépítése (Establish your professional brand)

Vegyük sorra az alapvető tanácsokat, amikkel egy jól kitöltött profil rendelkezik.

  • Tölts fel egy egyedi háttérképet a profilodhoz. A LinkedIn nem fogja értékelni, hogy jó vagy rossz-e, a profilodat meglátogatók viszont igen. Ez is alakítja a rólad kialakuló első benyomást. Törekedj rá, hogy professzionális és megfelelően méretezett kép legyen. A cikk írásának pillanatában 1128px x 376px képarány van érvényben.

Nincs ötleted, hogy mi lenne jó? Készítettem 40db profi képet, amit módosítás nélkül azonnal használhatsz.

LinkedIn profil háttérképek Google Drive screenshot
  • Tölts fel egy profi, üzleti profilképet. Ha szeretnél informálódni ezen a téren, akkor hallgasd meg a témában felvett podcastomat Magyarország top headshot fotósával, Tóth Balázzsal.
  • A headline-odon ne csak egy egyszerű titulus és cégnév szerepeljen. Gondold át, hogy mik azok a kulcsszavak, amikkel hatékonyan tudnád demonstrálni a szakmai tudásodat. Illetve, ne feledd, hogy a headline a keresőoptimalizálás szempontjából leglényegesebb eleme a profilodnak. Ha szeretnél többet megtudni a LinkedIn SEO-ról, akkor hallgasd meg a témában felvett podcastomat.
  • Kiemelt (featured) tartalmakat akkor tudsz megadni, ha már posztoltál. Tehát posztolni nem csak azért érdemes, mert ezzel építed a személyes márkád, hanem azért is, mert ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a featured funkciót használd. A funkciót pedig vétek lenne kihagyni, hiszen a profilod egyik eszköze lehet arra, hogy a legjobb korábbi posztjaidat csokorba fogd és ezáltal is kommunikáld a szakmai hitelességed.
LinkedIn featured funkció bemutatása
  • A tapasztalatodnál (work experience) ne csak cégneveket és titulusokat adj meg, írj arról is, hogy milyen munkát végeztél, milyen tapasztalatokat szereztél, milyen eredményeket értél el. A leírtak legyenek összhangban az önéletrajzoddal is!
  • Az about rész, vagyis a bemutatkozás bőséges lehetőséget ad arra, hogy hosszan írj róla, miben és hogyan tudsz segíteni, milyen veled együtt dolgozni. Próbáld röviden és tömören megmutatni a szakmai értéked és ne feledd, itt is van lehetőséged arra, hogy tegyél érte, hogy a profilod keresőoptimalizált legyen.
  • Ahol lehet és ahol tudsz, adj hozzá a profilodhoz linkeket, audiovizuális tartalmakat, multimédia fájlokat és PDF-eket. Erre lehetőséged van a korábbi tapasztalatoknál, képzettségeknél, publikációknál, illetve egyéb helyeken is. Nem ezen fog múlni az álláskeresésed sikere, de ezek által színesítheted a profilod, ami javítja a veled kapcsolatban kialakuló benyomást. Ennek a lehetőségnek a használata az igényesség érzetét kelti és kiemel a szürke és egyhangú álláskeresői profilok közül.

Pár pro tipp a LinkedIn profil kitöltéséhez

A bemutatkozásodnál, headline-odnál, de még a feltöltött tartalmaknál, publikációknál is érdemes figyelmet fordítanod arra, hogy megfelelő kulcsszavakat használj. A LinkedInen keresőoptimalizálhatod a profilodat, ami lehetőséget biztosít rá, hogy több embert érj el és irányíts a profilodra. Ha radar alatt, vagyis inkognitóban keresel állást, akkor ez egy remek lehetőség arra, hogy hozzád jöjjenek a lehetőségek és ne neked kelljen tömegesen jelentkezni és ténylegesen látványos álláskeresésbe kezdeni. Ráadásul elérheted a rejtett álláspiac ajánlatait is. Ezzel ma még kevesen foglalkoznak Magyarországon, így könnyedén versenyelőnybe kerülhetsz, ha tudatos vagy.

A legjobb, ha némi manuális kereséssel keresed meg a számodra releváns kulcsszavakat. Három megközelítést szoktam javasolni erre vonatkozólag:

  1. gyűjtsd össze az általad megpályázni kívánt álláskiírásokban gyakran szereplő és ismétlődő kulcsszavakat
  2. nézd meg a hozzád hasonló szakemberek LinkedIn profilján fellelhető kulcsszavakat
  3. szedd össze a saját önéletrajzod legfontosabb kulcsszavait

Ha ezzel készen vagy, akkor már pontosan tudni fogod, hogy milyen kulcsszavaknak kellene szerepelnie a profilodon. (Ha szeretnél igazán profi lenni a keresőoptimalizálásban, és konkrét példákra, esettanulmányokra is kíváncsi vagy, akkor jó szívvel ajánlom a témában hiánypótló tréningemet, az Álláskeresés LinkedInen tréninget.

Álláskeresés LinkedInen képzés borító

Ebben a tananyagban lépésről lépésre végigvezetlek a keresőotimalizálás folyamatán és minden trükköt megmutatok, ami ahhoz kell, hogy érdemi forgalmat terelj a profilodra.)

Ne felejts el skilleket is megadni, és lehetőleg endorsement-eket is szerezni rájuk.

A szakmai hitelesség benyomásának erősítése érdekében azonban a legjobb, ha ajánlásokat (recommendations) is szerzel. Robert B. Cialdini óta tudjuk, hogy sokkal meggyőzőbb, hogyha más állítja, hogy remek szakember vagy, mintha magadról állítod ugyanezt.

Ugyanezen célból plecsniként felveheted, ha van okleveled, nyelvvizsgád, elvégzel valamit. Ez is erősíti a profilod megítélését és a szolgálatodba állítja a Cialdini által is emlegetett úgynevezett társadalmi bizonyíték elvét.

Keresés (Find the right people)

Ez az a pontszám, amit csak nagyon minimálisan fogsz tudni befolyásolni anélkül, hogy a fizetős LinkedIn Sales Navigator szolgáltatást használnád.

A legtöbb, amit tehetsz, hogy a kapcsolatépítéshez tudatosan használod a LinkedInes keresőt, és lehetőleg rendszeresen. Ez önmagában már elég ahhoz, hogy pontokat szerezz.

Ezen túlmenően ne stresszelj rá, ha ez a pontszámod alacsony. Gyakorlatilag mindenkinek az, itt csak azok rúgnak labdába és szereznek kiemelkedően magas pontszámot, akik a LinkedIn B2B szolgáltatását is használják. Álláskeresőként erre nincs szükséged, így igazából ezt a témát itt le is zárhatjuk.

Interakciók (Engage with insights)

A kulcs itt az, hogy interakciókat gerjessz és legyél is az aktív résztvevőjük.

A pontszámodat emelni tudod azzal, ha aktívan:

  • Tartalmat osztasz meg (amit lájkolnak és kommentelnek is),
  • Te magad is lájkolsz és kommentelsz,
  • Válaszolsz, ha valaki bejelöl vagy kommentálja a tartalmaid,
  • Az üzenetekben aktívan párbeszédeket folytatsz.

A tartalommegosztást illetően: a lényeg, hogy a megosztás rendszeres legyen. Nem kell átesned a ló túloldalára, heti néhány tartalom megosztása bőségesen elegendő ahhoz, hogy ezt a pontszámot növelni tudd.

Ez lehet egy egyszerű státuszmegosztás, egy cikk, link vagy egy videó megosztása. De amit megosztasz, az ha lehet, akkor legyen szakmai, releváns tartalom.

Ha szeretnéd elérni a többi tartalomgyártással és énmárka építéssel kapcsolatos videót is, akkor katt ide.

Dolgozz változatos, audiovizuális tartalommal. Nem csak a profilodra töltheted fel a különféle képeket, videókat, elismeréseket, hanem posztolhatod is őket, így a hírfolyamodban is megjelennek majd. Megoszthatod például:

  • ha diplomát, oklevelet, képesítést szerzel
  • a munkáddal kapcsolatos csapatképeket
  • a futó projektekkel kapcsolatos fotókat
  • a szakmai versenyeken készült fotókat és elismeréseket
  • a konferenciákon és szakmai rendezvényeken készült fotókat, videókat, vagy beszámolókat
  • a veled készített, vagy az általad készített interjúkat

…és így tovább.

Kapcsolatépítés (Build relationships)

Itt lényegében azért kapsz pontokat, hogy mekkora a kapcsolati hálózatod, hány kapcsolatod van, hányan követnek, milyen aktívan jelölsz be embereket, illetve fogadsz el kapcsolati kéréseket (jelöléseket).

Fontos szempont, hogy a LinkedIn teljesen máshogy működik, mint más közösségi platformok: bátran bejelölhetsz olyanokat is, akiket nem ismersz, de szeretnél hozzájuk szakmailag kapcsolódni, mert releváns, értékes lehetőséget látsz a potenciális együttműködésben. Nem tilos, nem creepy, ha így próbálod bővíteni a szakmai kapcsolatrendszered, a network-öd.

LinkedIn Network

Akár a LinkedInes rutinod része lehet napi 10-20 ember bejelölése. Ennél sokkal többel nem érdemes kísérletezned, mert simán benne van a pakliban, hogy időszakos profiltiltást kapsz.

Ugyanez előfordulhat akkor is, ha túl sok visszaigazolatlan kapcsolati felhívást küldesz ki. Ha az emberek nem fogadják el ezeket, akkor idővel a LinkedIn blokkolja az új kapcsolatfelvételi kérések kiküldését. Ha esetleg ilyen akadályba ütköznél, akkor van lehetőséged visszavonni a korábban már kiküldött igényeket és újra nekifogni a kapcsolatépítésnek.

Nyilván ne jelölj be értelmetlenül távol keleti szellemharcos profilokat, de ne is legyél teljesen inaktív. A LinkedIn-es kapcsolatépítés hatékony eszköze lehet a karrierednek és a következő álláskeresésednek. Gondolkozz stratégiában és kezdj el időben építkezni.

Ha aktívan építed a kapcsolataidat, akkor a tapasztalat szerint könnyedén elérheted a 25-ös pontszámot is az SSI-nek ezen a mérési pontján. SSI pontok szempontjából ez mindenképp egy alacsonyan csüngő gyümölcs, így érdemes figyelmet fordítani rá, mert könnyen megdobhatja az összpontszámodat. Nem is beszélve a kapcsolatépítés egyéb jótékony következményeiről.

Konklúzió

Ha a LinkedIn-t a saját vállalkozásod, vagy céged fejlesztésére használod, akkor lehetőséged van a különféle fizetős, prémium szolgáltatások használatára, amelyek segítenek felturbózni a jelenléted. Ezzel ebben a cikkben nem foglalkoztunk. Leginkább azért nem, mert álláskeresőként minderre nincs szükséged. Ezek nélkül a fizetős megoldások nélkül is versenyelőnybe kerülhetsz. Elég, ha professzionális és keresőoptimalizált profilt hozol létre, majd tudatosan átgondolt stratégia mentén építed a kapcsolati hálód.

Fogadd meg a fenti tanácsokat, javíts az SSI pontszámodon, jelenj meg több keresésben, szerezz több megkeresést és találd meg álmaid állását! Sok sikert kívánok a megvalósításhoz!

Szeretnél személyre szabott segítséget? Kérj ingyenes profil auditot!

LinkedIn Audit